اخبار, پروندۀ ویژه, نمایشگاه کتاب 1403

امروزه عرضه محتوای کتاب‌ها در قالب‌های دیگر صورت می‌گیرد

سهیل اسعد مبلغ و فعال فرهنگی حوزه بین‌الملل معتقد است بسیاری از محتویات و مضامین کتاب‌ها، امروز به قالب‌های مختلفی همچون سینما و تئاتر منتقل شده است.

نشست رونمایی از تازه‌های نشر مجمع جهانی اهل بیت روز دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت هم‌زمان با ششمین روز برگزاری نمایشگاه در سرای ملل سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

در این نشست از ۱۵ کتاب به ۹ زبان اروپایی و افریقایی و ۲ کتاب صوتی به زبان اسپانیولی رونمایی شد.

سهیل اسعد، مبلغ و فعال فرهنگی حوزه بین‌الملل در ابتدای این نشست درباره فرهنگ کتابخوانی در میان جوانان عنوان کرد: اخیرا که بیشتر با جوان‌ها سروکار دارم بسیاری از آنها اصرار دارند که عصر کتاب افول پیدا کرده و کتابخوانی دیگر فرهنگ حاکم نیست. حتی برخی نخبگان هم به این مسئله اذعان دارند.

او ادامه داد: باید گفت در عصر حاضر کتاب‌ها اشکال مختلفی پیدا کرده‌اند و بسیاری از محتویات و مضامینی که در متن کتاب‌ها وجود داشت، امروز به قالب‌های مختلفی همچون سینما، تئاتر، ادبیات، فیلم و غیره منتقل شده است و از این طریق به مخاطب منتقل می‌شود.

اسعد نتیجه گرفت که به این ترتیب اهمیت کتاب از بین نرفته است و نویسنده حتی اگر برای یک نفر هم بنویسد باز هم ارزش دارد. گاهی تاثیر یک آیه که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمودند آن‌قدر معنادار و تاثیرگذار بود که در صدها کتاب نمی‌گنجید. اما غربی‌ها همه چیز را با کمیت می‌سنجند. بنابراین اهمیت کتاب در اهمیت انتقال محتوای آن است و اینکه چقدر برای تحول جامعه مهم است.

آگاهی و رشد جامعه

در ادامه این نشست، آیت‌الله رمضانی‌گیلانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه جامعه پیشرو یک جامعه آگاه است، گفت: هر چه آگاهی یک جامعه رشد یابد باعث اقتدار می‌شود، علم باعث رشد جامعه می‌شود و وقتی در همه جهات علم رشد یابد می تواند جامعه را رشد دهد.به گفته او، رشد جامعه رشد آحاد جامعه است و آحاد جامعه، هم به لحاظ فکری و عقیدتی و هم به لحاظ اخلاقی و عملی باید رشد پیدا کنند و در جامعه خود را نشان دهند.رمضانی‌گیلانی با اشاره به اینکه در آیات قرآن حدود ۱۳۰۰ آیه درباره تعقل، تفکر، اندیشه، خرد و دانایی آمده است که پایه خیر در جامعه است، ادامه داد: علم اساس هر خیری است یا به تعبیری علم معدن خیر است و جهل معدن شر است. اگر جهل و جهالت در جامعه باشد دشمنی و نزاع و جدال هم وجود دارد. سلطنت علم یک سلطنت واقعی است، برخلاف سلطنت ثروت که ماندگار نیست.

کتابخوانی به اشکال مختلف

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کتاب بیان کرد: کتاب یک معنای عرفی و یک معنای تبیینی دارد. در معنای تبیینی هستی خودش کتاب می‌شود که در وحی به صورت تبیین درمی‌آید. لذا در حوزه‌های معرفت‌شناسی یک کتاب تکوینی و یک کتاب تدوینی داریم.

رمضانی‌گیلانی عنوان کرد: اگر حوزه کتاب و معرفت را انسان به درستی بشناسد، ارتباطات انسان با دیگران بسیار عمیق و وسیع می‌شود و انسان نسبت به خدا شناخت پیدا می کند. امروز همه کتاب می خوانند برخی به صورت مستقیم و برخی غیرمستقیم و از طریق هنر، ادبیات، تلویزیون و غیره.

او در بخش دیگر سخنان خود گفت: یکی از کارهای دانشگاه اهل بیت(ع) که امروز با جذب دانشجویان از ملل مختلف می درخشد این است که به دنبال مرجعیت علمی است. ما امروز رتبه ۱۵ را از این نظر در دنیا داریم اما باید مرجعیت علمی ما رشد کند.

رمضانی‌گیلانی معتقد است که مجمع جهانی اهل بیت(ع) باید با عقلانیت دینی، دین عقلانی را به دنیای بشریت معرفی کند. بشر امروز دنبال دین عقلانی است و اسلام به‌عنوان یک دین عقلانی باید به دنیا معرفی شود.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *