اخبار

راه‌اندازی کرسی زبان فارسی و ایرانشناسی در دانشگاه یسنوف قزاقستان

رایزن فرهنگی کشورمان در دیدار با رئیس دانشگاه یسنوف آکتائو قزاقستان، پیشنهاد راه‌اندازی کرسی زبان فارسی و ایرانشناسی را داد.

علی اکبر طالبی‌متین، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان به همراه غلامرضا هاشمی، سرکنسول کشورمان در آکتائو با بریک احمداف، رئیس دانشگاه یسنوف دیدار و گفت‌وگو کردند.

سرکنسول کشورمان در آکتائو به اهمیت پیشینه تاریخی، فرهنگی و دینی دو کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به روابط فرهنگی دو کشور باید تلاش کنیم از فرصت‌های پیش روی برای پیشبرد اهداف مشترک استفاده کنیم.

وی افزود: شهر آکتائو دروازه ورود ایران از طریق دریا به قزاقستان است و علیرغم همکاری‌های اقتصادی می‌توانیم همکاری‌های علمی و فرهنگی را نیز گسترش دهیم.

استقبال دانشجویان دانشگاه یسنوف آکتائو از دوره‌های زبان فارسی

بریک احمد اف، رئیس دانشگاه یسنوف آکتائو با معرفی این دانشگاه گفت: «یسنوف» دانشگاه بزرگی است که توسعه و ارتقاء روابط با کشورهای حوزه دریای خزر به ویژه جمهوری اسلامی ایران از اهداف اصلی ماست.

وی اظهار داشت: از سال 2022 رشته‌های روابط بین‌الملل به رشته‌های تحصیلی دانشگاه اضافه شده است و طی سال‌های گذشته با توجه به تقاضای دانشجویان جهت فراگیری زبان فارسی، دوره‌های زبان فارسی را در اتاق ایران در دانشگاه برگزار کردیم.

بریک احمد اف قول همکاری در خصوص اجرای برنامه‌های مشترک فرهنگی و به ویژه برگزاری دوره‌های زبان فارسی را داد.

طالبی‌متین، رایزن فرهنگی کشورمان در قزاقستان نیز در سخنان خود، بر ضرورت تدوین برنامه‌ای در سطوح مختلف برای زبان فارسی و ایرانشناسی در دانشگاه یسنوف تأکید کرد و پیشنهاد داد با توجه به استقبال دانشجویان دانشگاه یسنوف، زمینه‌های راه‌اندازی کرسی زبان فارسی و ایرانشناسی فراهم شود.

وی افزود: ما آمادگی هرگونه همکاری با دانشگاه یسنوف از جمله اعطاء بورسیه تحصیلی، انجام برنامه‌های مشترک علمی و فرهنگی، برگزاری المپیاد زبان فارسی و ایرانشناسی را داریم.

رایزن فرهنگی کشورمان در پایان سخنان خود به سفر رئیس دانشگاه یسنوف به کشورمان و بازدید از دانشگاه‌های استان‌های گلستان، مازندران و گیلان اشاره کرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *