اخبار

جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی بهترین های دو سال قبل را از آن خود کرد

دبیر علمی جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی گفت: جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی بهترین‌های حوزه‌های تحقیق و پژوهش در زمینه تاریخ سیاسی انقلاب را از آن خود کرد.

آقای موسی حقانی (دبیر علمی دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی) با بیان این مطلب افزود: هدف این جایزه تقدیر از افرادی است که دست به قلم بردند و آثاری از خود به جای گذاشتند؛ اگر چنین برنامه‌هایی نباشد خودشان و کارشان معرفی نمی‌شود. با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و پژوهشکده تاریخ معاصر این جایزه برگزار شد.
وی گفت: امسال آثار مربوط به سال ۹۸ و ۹۹ را مورد بررسی قرار دادیم. سال اول این جایزه آثار از سال ۵۷ تا ۹۸ مورد بررسی قرار گرفته بود. هدف این جایزه کمک به تعمیق، نوآوری و جلوگیری تحریف تاریخ ایران است. امیدواریم این جلسات به مولفان انگیزه بدهد و با توجه به مواردی که در فراخوان اعلام شد، اقدامات جدی برای مقابله با تحریف پهلوی انجام شود.

دبیر علمی دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی افزود: در بررسی اولیه ۲۰ جبهه معارض در حوزه تاریخ را شناسایی کردیم که برنامه‌ریزی شده فعالیت می‌کنند. به نظرم این افراد در حوزه تاریخ معاصر کشور ابتدا دچار لغزش تاریخی و بعد دچار لغزش ایدئولوژیک شدند.
آقای محمدحسین صفارهرندی، رئیس شورای نظارت بر صداوسیما هم سخنران دیگر این مراسم بود.
وی درباره ضرورت ثبت تاریخ انقلاب گفت: ضرورت انجام این کار، به دلیل جهاد علیه دشمنی است که پیش از ما در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌است. برای ما سخت بود زمانی که دیدیم تاریخ انقلاب اسلامی را دیگران برای ما می‌نوشتند. نمی‌توانستیم از دارایی خود به درستی دفاع کنیم. بحث جدی‌تر از زمانی شروع شد که افرادی مانند موسی نجفی، موسی حقانی و … از راهی وارد شدند که دشمن در آن راه قدم گذاشته‌بود
صفار هرندی افزود: هنر افرادی که وارد این عرصه شدند، بازنمایی مسائلی که مغفول مانده بود و مبارزه با القای تاریخی بود که سال‌ها در ذهن افراد رسوب کرده‌است. اما تغییر این رسوبات دشواری‌های زیادی دارد و حرکت‌های مجاهدانه اینگونه نتیجه بخش خواهد بود.
در ادامه مراسم حجت‌الاسلام احمد خزایی، رئیس پژوهشکده موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی با اعلام اینکه روایتگری کار اصلی است، گفت: حتما باید بدانیم که روایتگری باید قاعده‌مند باشد و از قوانین روشن تبعیت کند. جنگ امروز جنگ روایت‌ها است. در این جبهه کار افرادی که تاریخ انقلاب را ثبت می‌کنند، پرثواب است. گاهی به تاریخ دروغ می‌گوییم و روایت یا تحلیل غلط تاریخی می‌کنیم، این گناه بزرگی است. افرادی که وظیفه این حوزه را دارند باید بیشتر فعالیت کنند و به مسائل توجه داشته‌باشند.

آقای خزایی افزود: در عرصه تاریخ نیاز به مجتهدانی داریم تا با ارزشگذاری و تقویم اسناد روایت درست را از میان روایت‌های مغشوش پیدا کنند. دشمن باید بداند آنچه در مراکز تولید می‌شود از استحکام برخوردار است و باید دست دشمن را رو کنیم.
آقای محمدحسین رجبی‌دوانی، مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام سخنران دیگر اختتامیه تاریخ انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه تاریخ شناسنامه یک ملت یا یک قوم است گفت: همانطور که شناسنامه هویت یک شخص را بیان می‌کند، هر جامعه هم دارای یک شناسنامه است و آن شناسنامه هویت تاریخی آن است. استعمار می‌خواست با دادن اطلاعات اشتباه به بومیان اهدافش را اجرا کند. در تاریخ معاصر کشور‌های اسلامی دو یا سه دهه اخیر شاهد جریان‌های ناسیونالیستی متعصبانه هستیم که به عنوان تاریخ نگاری جدید معرفی می‌شود. این‌ها اقوام ساکن را به صورت اقوام ستیزه‌جو در آوردند.
وی شناسایی شگرد‌های استعماری در حوزه تاریخ‌نگاری را از وظایف انسان امروزی اعلام کرد و افزود: وظیفه مراکز و ارگان‌ها و موسسات پژوهشی تاریخ کشور بازنگری در تاریخ شفاهی و مکتوب است. همچنین باید با عزم راسخ و همت والا تاریخ‌نگاری جدید را شروع کنند و تاریخ‌نگاری جدید را برای نسل جدید رقم بزنند. نشانه‌های این حرکت را در سال‌های اخیر احساس می‌کنم امیدوارم با همت تاریخ‌نگارانان این آرزو جامه عمل بپوشد.
دومین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی در رشته‌های مختلف، چون مستند نگاری و زندگینامه و شرح حال نویسی برگزیدگان خود را شناخت.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *