اخبار

ایران و عراق ظرفیت همکاری مشترک بسیار زیادی دارند

حجت‌الاسلام اباذری گفت: ظرفیت‌ همکاری مشترک بسیاری میان حوزه علمیه مشکات قم و حوزه و مراکز علمی و پژوهشی عراق وجود دارد.

 اساتید و طلاب حوزه علمیه مشکات قم در جریان سفر به کشور عراق از ساختمان رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد بازدید و با حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

حجت‌الاسلام اباذری در سخنانی، بیان کرد: کالاهای فرهنگی و آموزشی ما گاها محصولات تماما به زبان فارسی است و تولیدات عربی ما قابل مقایسه با تولیدات به زبان فارسی نیست.

وی با اشاره به ظرفیت فراوان برای سرمایه گذاری فرهنگی در عراق به دلیل اشتراکات بسیار فراوان بین دو کشور، عراق را نسبت به ایران دارای «اولویت اول از نظر همسایگی، اسلامی و مذهبی بودن، حوزوی بودن و حضور مراجع تقلید و مراقد اهل بیت علیهم السلام» دانست.

رایزن فرهنگی ایران در بغداد به حضور موفق آیت الله فیاض برای سخنرانی در همایش بررسی دیدگاه‌های علامه مصباح یزدی در بیت الحکمه بغداد و استقبال فراوان از ایشان اشاره کرد و افزود: ظرفیت‌ همکاری مشترک بسیاری میان حوزه علمیه مشکات و حوزه و مراکز علمی و پژوهشی عراق وجود دارد.

در ادامه، اساتید و طلاب حاضر ضمن معرفی رزومه علمی و پژوهشی خود به سؤالات و نقطه نظرات خود پرداختند.

محمدجواد نجفی، مسئول بخش علمی دانشگاهی رایزنی فرهنگی کشورمان در بغداد به ارائه گزارشی از وضعیت دیپلماسی علمی جمهوری اسلامی ایران در عراق پرداخت و پس از آن، علاء و استاد عباس النوری از پژوهشگران عراقی حوزه و دانشگاه با دعوت رایزنی فرهنگی به ارائه سخنرانی در خصوص مسائل روز حوزوی و دانشگاهی در عراق پرداختند.

همچنین با هماهنگی رایزنی فرهنگی هیأت اعزامی ضمن آشنایی با مراکز علمی و پژوهشی عراق از برخی از آنان نظیر بیت الحکمه، دانشگاه امام صادق (ع)، جامعة المصطفی(ص) عراق، برخی از مراکز پژوهشی نجف به همت وابستگی فرهنگی ایران در نجف و… بازدید و به نشست پرداختند.

در بازدید از مجموعه پژوهشی بیت الحکمه، مظفر ربیعی به تاریخچه کتابخانه «بیت الحکمة» و نحوه انتقال و ترجمه علوم از لغات فارسی و سریانی و یونانی به زبان عربی اشاره کرد.

وی با اشاره به استفاده این مجموعه از تجربه جمهوری اسلامی ایران در حوزه پذیرش رسمی مدرک حوزوی در کنار مدرک دانشگاهی بیان کرد: امروزه همان عناوین موجود در حوزه‌های علمیه در دانشگاه‌ها نیز موجود است و ما بسیاری از اساتید دانشگاه و حوزه را جمع کردیم تا منهج و راهی که بتواند این دو تخصص را به وحدت برساند پیدا کنیم.

ربیعی با اشاره به برگزاری نمایشگاه های کتاب متعدد توسط این کتابخانه بیان کرد: بیش از ۶۰۰ عنوان کتاب از بیت الحکمه در علوم انسانی مختلف طبع شده است.

وی به اشتیاق این مجموعه در همکاری با موسسات ایران «نگارش کتب و مقالات در مجلات علمی»، «برگزاری همایش‌های مشترک در ایران، بغداد با نجف»، «تبادل هیأت‌های علمی» و «ترجمه کتاب‌های فارسی یا عربی» اشاره کرد.

ربیعی دانشگاه فردوسی مشهد، مرکز فلسفه طهران و موسسه هدی در قم را از جمله مجموعه‌هایی که با آنها تفاهم همکاری مشترک دارند، برشمرد و برای انعقاد تفاهم مشترک با مجموعه علمیه مشکات ابراز علاقه‌مندی کردند.

در ادامه، هیأت اعزامی از مجموعه جامعة المصطفی (ص) عراق بازدید و به هم اندیشی در حوزه تبلیغ علوم اسلامی و انسانی پرداختند.

حجت‌الاسلام محسن زاده به فعالیت‌های علمی و پژوهشی المصطفی در فضلی حوزوی و دانشگاهی در سطوح آکادمیک چهار رشته تاریخ تمدن اسلامی، تفسیر مقارن، فقه و زبان عربی در سطوح کارشناسی تا دکترا اشاره کرد و گزارشی در این خصوص ارائه داد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *