اخبار

هندی‌ها محتوای مجموعه غزلیات «شام اود» را دوست دارند

بلرام شکلا، شاعر و رایزن فرهنگی هند در ایران گفت: مضامین و محتوای انقلابی مجموعه «شام اود» سروده علیرضا قزوه به دلایل متعدد مورد علاقه و سبب انس مردم هند است.

بلرام شکلا در نشست ادبی « بررسی تحلیلی مجموعه غزلیات شام اَوَد»  اثر علیرضا قزوه عنوان کرد: روابط و آشنایی  من با علیرضا قزوه بیشتر از یک دهه است که استاد در خانه فرهنگ ایران در دهلی بودند. یاد آن روزها بخیر که در زندگی من باب تازه باز  شد و آن باب تازه، باب شعر و شور و عرفان و زبان فارسی و مهر ایران در زمینه های گوناگون بود.  بارها از دانشگاه دهلی به خانه فرهنگ پیش استاد می‌رفتم و استاد را مشغول کارهای علمی و ادبی می‌دیدم که برای من مصداق این شعر  مشهور مولانا بود« کار مردان روشنی و گرمی است» در آن ایام زبان فارسی در زبان من در سن طفولیت بود وسرودن شعر فارسی هم همین طور؛ استاد هر دو را پروراند و به جایی رساند که به کمک این دو می‌شد شرح حال دل کرد.

‌شکلا ادامه داد: همان زمان بود که استاد شعرهای نابش را می‌سرود و با جوش و ولوله پیش ما شاگردان ارایه می‌داد. استاد خود اعتراف می‌کند که زمین رنگارنگ هند تازگی خاصی به طبع شعری وی عطا کرده است و در این باب از شاعر نامدار سبک هندی صائب تبریزی مثال می‌زند که معمولا به همان اندازه از عمر خود را در هند گذرانده که قزوه گذرانده و شعرهایی که صائب در خاک هندوستان سروده حال و هوای ویژه دارد.

‌رایزن فرهنگی هند در ایران با بیان اینکه بعضی از مجموعه شعری استاد در زمان اقامت در هند مرتب شدند و به چاپ رسید و من خوشبختانه شاهد این قضیه بودم، گفت: بعضی از شعرهای کتاب‌هایی چون «با کاروان نیزه »، «صبح بنارس» و «شام اود»  این قدر در دلم نشسته است که من آنان را به زبان سنسکریت ترجمه منظوم کردم. یکی از این شعرها، شعر انتظار است با مصرع «پرشکوفه کن مرا ای کرامت بهار» و دیگر هم « شب و روزم گذشت به هزار آرزو/ نه رسیدم به خود نه رسیدم به او»

‌وی با تأکید بر اینکه مضامین و محتوای مجموعه شام اود خیلی نزدیک به دل هندی‌هاست، افزود: استاد عنوان این کتاب را از فرهنگ هند برگزید و این ستودنی‌تر می‌گردد وقتی که ما می‌بینیم که اشعار مجموعه غزلیات شام اود چندان ربطی به سرزمین هندوستان ندارد؛ اگرچه نام و تلمیحات از هند در برخی جاهای کتاب می‌بینیم.

‌ دوم اینکه این کتاب دارای اشعاری است که طبع وارسته شاعر را نشان می‌دهد. در بسیاری از اشعار این مجموعه  ما می‌بینیم که علیه ایمان‌فروشان و ریاکاران اشعار زیبایی سروده شده است.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *