اخبار, یادداشت

«لاهوتیان» روایتی داستانی از اصحاب ائمه که کمتر شناخته شده هستند

کتاب «لاهوتیان»، تألیف سید امیرحسین سیدکشمیری، شرحی کوتاه و برداشتی آزاد، از گزاره‌های تاریخی درباره زندگانی یاران با وفای ائمه شیعه علیهم‌السلام؛ نظیر ابوذر غفاری، عمروبن‌حمق، ابوخالد کابلی و … است.

کتاب «لاهوتیان»، تألیف سید امیرحسین سیدکشمیری، شرحی کوتاه و برداشتی آزاد، از گزاره‌های تاریخی درباره زندگانی یاران با وفای ائمه شیعه علیهم‌السلام؛ نظیر ابوذر غفاری، عمروبن‌حمق، ابوخالد کابلی و … است که با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و در ۲۷۰ صفحه، توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شده است.

شناخت راه و روش و زندگی یاران و تربیت یافتگان مکتب اهل بیت علیه‌السلام، خود راهی برای رسیدن به ایشان است، زیرا که فرمودند همانا آثار و نشانه‌های موجود از ما، دلالت‌کننده و راهنمایی است برای رسیدن به ما؛ و رسیدن به آن حضرات نیز یعنی رسیدن به نهایت قرب پروردگار عالمیان.

«لاهوتیان» شرحی است کوتاه و برداشتی آزاد از گزاره‌های متقن تاریخی و رجالی شیعه، با حفظ اصالت متن و روایت و با زبانی گویا و داستان‌گونه است. قصه سرسپردن‌ها، جان‌فشانی‌ها و فرازها و فرودهای زندگی اصحاب خورشید از دل تاریخ، شور و شیرین‌های زندگی و امتحانات الهی بر یاران راستین، پای ولایت امام معصوم ایستادن و هزینه دادن تا پای جان، داستان عاشق شدن‌ها اما نه از جنس عشق زمینی.

این اثر از تردیدهای حسین‌بن‌بشار و حیرانی ابوخالد کابلی در معرفت امام زمانش، از رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های عمار یاسر و اویس قرنی در رکاب مولایش، از قضاوت‌های مؤمن الطاق گرفته تا سرسپردگی محمد بن‌ مسلم، از معرفت و کمال سلمان فارسی تا قناعت و مرگِ در غربتِ ابوذر غفاری، از سر بر دار گشتن عمروبن‌حمق خزائی تا بریده شدن زبان میثم تمار، از اعتراض‌های سفیان‌بن‌ابی‌لیلی تا جاماندگی یعقوب‌بن‌عرقوفی از قافله کربلا، تشکیل شده است.

نویسنده در این اثر کوشیده است تا به اعماق تاریخ سفر کرده و بخشی از صفحات زندگی آنان را از یکی از معتبرترین و متقدم‌ترین کتاب‌های شیعی، یعنی کتاب «معرفة الناقلین عن الائمة الصادقین‌»، تألیف شیخ محمد بن‌ عمر بن‌ عبدالعزیز کشی، متوفای قرن چهارم که بعدها توسط شیخ طوسی خلاصه شده است، خارج کرده و گزاره‌ها و روایات آن را استخراج و پس از ترجمه و با تأکید بر حفظ اصالت روایی و پایبندی به اصل متن، تبدیل به داستان‌هایی جذاب با برداشتی آزاد کند. تا خواننده هم با منابع و گزاره‌های صحیح روائی و  تاریخی و رجالی شیعی بهتر انس گرفته و آشنا شود و هم به‌نوعی با بیان داستانی آن سرمشقی برای مواجهه با امام زمانش در دل و جانش ترسیم شود.

از نکات قابل توجه در این نگارش پرداختن به بخش‌هایی از زندگی برخی اصحاب است که شاید هیچگاه اثری داستانی حتی کوتاه از آنان خلق نشده است و قطعاً نامشان در نزد برخی مخاطبان ناآشناست.

منبع: فارس

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *