اخبار

فرهنگ و هنر پیشانی تعاملات ایران با کشورهای منطقه است

محمد‌مهدی اسماعیلی در نشست صمیمانه با شخصیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای لبنان گفت: در کنار همه فعالیت‌های مشترک بین دو ملت و کشور، حوزه فعالیت‌های فرهنگی هنری می‌تواند پیشانی و جلودار این حرکت‌ها باشد.

محمد‌مهدی اسماعیلی در ادامه نشست‌های فرهنگی هنری در سفر به لبنان روز چهارشنبه11 اسفند در نشستی صمیمانه با اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه این کشور با اشاره به اینکه  فرهنگ، عامل پیوند‌دهنده دو ملت ایران و لبنان به یکدیگر است و تمدن چند هزار ساله دو کشور، اماکن و مناسبات فرهنگی موید این ادعاست گفت: ظرفیت‌های فرهنگی هنری لبنان و ایران بسیار چشمگیر است که اگر در راستای هم قرار گیرد ملت‌های دو کشور و منطقه بیشتر از ثمرات آن استفاده می‌کنند.

وی افزود: در ایران سالیانه بیش از صد‌هزار جلد کتاب چاپ می‌شود، ۱۴ هزار رسانه مکتوب و الکترونیک فعال هستند، و سالی بیش از ۱۰۰ فیلم تولید می‌شود.

وی درباره حوزه کتاب گفت: در ایام کرونا که امکان برگزاری فیزیکی نمایشگاه را نداشتیم، نمایشگاه کتاب مجازی برگزار شد که ۱ میلیون و سیصد‌و‌پنجاه هزار کتاب با ۵۰ درصد تخفیف فروخته و در خانه‌ها تحویل مخاطبان شد. در بیش از ۱۲۰۰ شهر و ۲۹۰۰ روستا، کتاب‌ها را با پست رایگان تحویل دادیم.

محمد مهدی اسماعیلی درباره حوزه سینمایی نیز گفت: دوهفته گذشته چهلمین جشنواره فیلم فجر به اتمام رسید. بزرگترین جشنواره فرهنگی هنری کشور همین جشنواره است و بیش از چندین برابر فراتر از ظرفیت سالن‌ها تقاضای تماشای فیلم داشتیم.

وی افزود: در تهران و همه استان‌ها فیلم‌ها نشان داده شد و برای اینکه مردم دوردست‌ترین مناطق به نسبت پایتخت فیلم‌ها را ببینند، با سینما سیار فیلم‌ها را به آنجا بردیم و مردم در روستاها و مناطق کم برخوردار فیلم‌ها را همزمان با تهران دیدند. این اقدامات در راستای تحقق عدالت فرهنگی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح رویکرد دولت مردمی در عرصه فرهنگ و هنر گفت: دولت جدید اهتمام ویژه‌ای به حوزه فرهنگ دارد. هم  به خاطر رویکرد انقلاب که اساسا فرهنگی است هم به خاطر شخصیت فرهنگی رئیس جمهور کشورمان که هم استاد دانشگاه و حوزه است و هم یک چهره فرهنگی شاخص که در دوره تولیت آستان قدس رضوی مجموعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری را توسعه بخشید.

پس از صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالان فرهنگی لبنانی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند. دکتر اسماعیلی، درباره پرسشی مبنی بر وضعیت فرهنگی اهل سنت گفت: در ایران تعاملات بسیار خوبی باهم داریم. خودم با بزرگان اهل سنت جلسه داشتم و مشکلات آن‌ها را پیگیری می‌کنیم. در ایران عزیز ما، برادران و خواهران اهل سنت دوشادوش هموطنان شیعه، در اعتلای وطن کوشا هستند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر عدم ارایه چهره صحیح و جامع از فضای فکری و فرهنگی ایران در دنیا گفت: قبول دارم که در رساندن دستاوردهای‌مان مشکل داریم اما شبکه مخرب رسانه‌ای در خارج از کشور سعی در قلب واقعیت و ارایه چهره منفی از جمهوری اسلامی دارد.

دشمن فضای آزاد گفت‌‌وگو در کشور را تحریف می‌کند. رسانه‌ها آزادانه صحبت می‌کنند اما دستگاه‌های تبلیغاتی معاندان آن را انکار می‌کنند.

وی درباره وضعیت زنان نیز گفت: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها 10درصد بانوان سواد خواندن نوشتن داشتند اما اکنون میزان فارغ‌التخصیلان مقاطع تکمیلی تحصیلی به میزان ۶۰ درصد متعلق به آن‌ها است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت:  یکی از مهمترین هدف گذاری‌های نظام با تصریح رهبر معظم انقلاب، احترام به همه مذاهب در مناسبات منطقه‌ای است. جمهوری اسلامی در داخل و منطقه نیز به دموکراسی و دخالت مردم در اداره جامعه اعتقاد جدی دارد. شما در همه جای منطقه  می‌بینید دوستان جمهوری اسلامی جز از طریق انتخابات و آرای مردم، تلاشی برای ورود به قدرت وجود ندارد.

اندیشه سیاسی انقلاب اسلامی و رهبران انقلاب معتقد به احترام آرای مردم در اداره جوامع است و از این منظر راه‌حل حقیقی مساله فلسطین را در مراجعه به آرای ساکنان اصیل فلسطینی می‌داند.

وی درباره تعاملات مشترک با لبنان نیز یادآور شد: لبنان همیشه جایگاه ممتازی بین مردم ایران دارد و همزیستی مسالمت‌آمیز در این کشور بین اقوام و مذاهب مثال‌زدنی است. اندیشمندان ایرانی، لبنان را جامعه پیشرو، پیشرو در اندیشه و فکر می‌دانند. حزب‌الله لبنان به‌عنوان قله مقاومت منطقه، امروز فعالیت‌های گسترده فرهنگی را در دستور کار دارد.  به همین دلیل اولین هفته فرهنگی دولت جدید را در لبنان برگزار کردیم و این کشور، مقصد اول دیپلماسی فرهنگی در دولت مردمی است.

اسماعیلی ابراز امیدواری کرد تا هفته فرهنگی لبنان در ایران نیز به زودی برگزار شود.

منبع خبر: خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *