اخبار

راویان و محققان تاریخ شفاهی منتخب هنر انقلاب معرفی شدند

در سومین شب از هفته هنر انقلاب؛
راویان و محققان تاریخ شفاهی منتخب هنر انقلاب معرفی شدند


راویان و محققان تاریخ شفاهی منتخب هنر انقلاب در سال ۱۴۰۰ و منتخبان هنر انقلاب استان‌ها در سومین شب از هشتمین هفته هنر انقلاب شناخته و معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، سومین شب از هشتمین هفته هنر انقلاب با تقدیر از چهره‌های سال هنر انقلاب در رشته‌های روایت و تحقیق تاریخ شفاهی شامگاه سه شنبه ۲۳ فروردین در محوطه باز حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدا سیدکمال هاشم زاده مجری برنامه از میثم مرادی معاون راهبری استان‌های حوزه هنری دعوت به حضور روی سن کرد و از سه هنرمند منتخب در استان‌ها محبوبه سادات رضوی نیا،محمد قاسمی پور و میرعماد الدین فیاضی نویسنده کتاب «گزارش به آینده» تقدیر شد.

در ادامه برنامه از چهره‌ای آشنا در عرصه ادبیات مقاومت و پایداری مرتضی سرهنگی نویسنده پیشکسوت دعوت شد تا برای اهدای جوایز به روی سن بیاید. وی گفت: خوشامد به همه مهمانان عزیز می گویم. لطف کردید و به این آیین آمدید. درس کوچکی از سید مرتضی آوینی می گویم. عید سال ۷۲ روز پنجم سرکار آمدم می دانستم، آقا مرتضی رفته است خرمشهر؛ به سفری که بعد از آن دیگر برنگشت. اما او بود و بعد از این که خواندن نمازمان تمام شد و آقا مرتضی همان پیراهن آبی و اورکت روی شانه اش را بر تن داشت، به او گفتم خرمشهر بودی و ماموریت تمام شده است؟ گفت آمده ام وسایلی با خود ببرم. به دریایی رفته‌ایم که شرایطش سخت است و گفت سفره امام حسین(ع) بسیار برکت دارد.

وی ادامه داد: یکبار هم در جمعی که آقای بهبودی هم حضور داشتند، به ایشان گفتیم یکی از بچه ها گفته است ما «روایت فتح» را ضبط می کنیم و بعد در خلوت با دقت می‌بینیم. آقا مرتضی گفت من به این مردم بدهکارم و روایت فتح قسط‌های هفتگی است که پرداختشان می‌کنم.

محسن غنی یاری مدیر دفتر مطالعات و فرهنگ پایداری در ادامه برای تقدیر از دیگر چهره‌های منتخب روی سن آمد.

طیبه پازوکی نویسنده کتاب «گوهر صبر» شامل خاطرات گوهر الشریعه دستغیب اولین چهره هنر انقلاب در بخش محققان تاریخ شفاهی بود که در این شب مورد تقدیر قرار گرفت. وی به علت درگیری با بیماری نتوانسته بود در مراسم حضور یابد.

دکتر مجتبی عطاردی نخبه علمی، عضو هیئت علمی دانشگاه شریف و راوی کتاب «از شریف تا لس آنجلس» نیز دومین چهره هنر انقلاب در این بخش بود که معرفی و تقدیر شد.

کیانوش گلزار راغب نویسنده کتاب «برده سور» و چند کتاب برجسته دفاع مقدس نیز هنرمند دیگری بود که به عنوان چهره هنر انقلاب در بخش تحقیق تاریخ شفاهی مورد تقدیر قرار گرفت.

در بخش بعدی مراسم کلیپی از بیانات شهید سیدمرتضی آوینی پخش شد.

در ادامه لیلا نظری گیلانده نویسنده کتاب «حاج جلال» در بخش راویان به عنوان چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۰ تقدیر شد. همچنین مریم کاتبی راوی شب خاطره؛ در حال انجام پروژه خاطرات به عنوان چهره سال هنر انقلاب معرفی شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

محمد نورانی راوی کتاب «فرزندان ننه عبدالله» نیز دیگر روایتگری بود که به عنوان چهره سال هنر انقلاب در بخش راویان در سومین شب از هفته هنر انقلاب معرفی و تقدیر شد.

محمد نورانی بیان کرد: بی خبر بودم که امشب قرار است از من تقدیر شود. کتاب من امانتی است که بعد از سال‌ها رضایت دادم نوشته شود. یک زمانی شهید جهان آرا به من جمله ارزشمندی گفت که آنچه می‌دانی متعلق به تو نیست؛ بلکه متعلق به مردم ایران است و من حرف‌هایم را در این کتاب نوشتم. امروز چهلمین سال آزاد سازی خرمشهر است و مردمش امروز می گویند ما را به قبل برگردانید. زیرا خرمشهر هنوز خرمشهر نشده است.

در پایان این شب عکسی به یادگار با حضور چهره‌های هنر انقلاب در بخش روایت و تحقیق تاریخ شفاهی و سه برگزیده استانی روی سن به ثبت رسید.

مریم کاتبی در این بخش گفت: اگر حوزه هنری نبود نمی‌دانم چطور می‌توانستم مظلومیت رزمندگان را به رشته تحریر درآورم. اولین بار سال ۶۷ به حوزه هنری آمدم و خاطره‌ای از یک شهید تعریف کردم و بعد پستچی نامه ای برایم آورد که شامل حکمی استخدامی برایم می‌شد که تا به حال ندیده بودم. زیرا جبهه می‌رفتم و اگر می گفتم کارمند دانشگاه تهرانم به مناطق جنگی مرا نمی‌فرستادند. روزی که حکمم آمد دیدم من را از بیمارستان اخراج کرده‌اند تا این که سال ۸۳ به خاطره گویی در حوزه هنری دعوت شدم و همه خاطراتم را در یک سالنامه می‌نوشتم. و تاکنون همچنان به اینجا رفت و آمد دارم. باید از اعظم حسینی تشکر کنم. او طرز بیان درست را به من یاد داد.صبوری او جای تشکر دارد.

محمدمهدی دادمان، مرتضی سرهنگی، سردار علیرضا افشار، منوچهر متکی، رضوانه دباغ، گلعلی بابایی، رحیم مخدومی، سعید علامیان، یعقوب توکلی، حجت‌الاسلام سعیدفخرزاده، گلستان جعفریان، سیده اعظم حسینی، صباح وطن‌خواه، معصومه سپهری، فاطمه دوست‌کامی، سیدمجتبی عطاردی، کوروش پارسانژاد، علی قربانی، کیانوش گلزار راغب، محمد نورانی، مریم کاتبی، لیلا نظری گیلانده، هدایت الله بهبودی، داوود ضامنی، و… از جمله مهمانان و چهره‌های حاضر در این برنامه بودند.

منبع: حوزه هنری انقلاب اسلامی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *