اخبار

ارائه تصویری جدید از مقاومت فلسطین ضروری است

علی داوودی، شاعر و مدیر دفتر شعر حوزه هنری گفت: عملیات طوفان الاقصی قله افتخاری برای فلسطین است و این تصویر جدیدی است که از فلسطین باید نشان داده شود وگرنه کسی منکر مظلومیت فلسطین نیست.

علی داوودی، شاعر و مدیر دفتر شعر حوزه هنری در نشست رسانه‌ای کنگره شعر حماسه غزه مظلوم که امروز، ۲۸ آبان در حوزه هنری برگزار شد، با تبریک ولادت حضرت زینب (س) گفت: اگر بخواهیم برای رسانه نمادی مثال بزنیم شخصیت حضرت زینب (س) را می‌توان نمادی استوار برای حق خواهی و رساندن پیام کربلا دانست. بحث نسبت شعر و انسان، بسیار گسترده است تا آنجا که انسان احساس می‌کند گفت‌وگوهای روزمره پاسخگوی نیاز و احساس او نیست به شعر پناه می‌برد. وقتی اتفاقی به این وسعت می‌افتد و همه جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد این امکان وجود دارد اگر پیامی در قالب‌های دیگر بیان کنیم آنچنان دیده نشود اما شعر بسیار بستر مناسبی است. جهان عرب همیشه با شعر مأنوس بوده و شعرسرایی برای مسئله فلسطین حدود یک قرن پیش شکل گرفت. شعر همیشه در خط مقدم بوده و شاعران جزو کسانی بودند که همیشه فلسطین و مظلومیت آن را یادآور شده‌اند.

وی تصریح کرد: شاعران همیشه از بزرگترین مدافعان فلسطین بودند و ما در بحث مقاومت فلسطین شهید شاعر هم داریم. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مسئله فلسطین آرمان و شعار ما بوده است. امروز افتخار می‌کنیم که واکنش شاعران به موضوع فلسطین بیشتر از دیگر گونه‌های هنری بوده است. طی بیش از ۴۰ روزی که از عملیات طوفان‌الاقصی می‌گذرد، با حجم انبوهی از شعر شاعران روبه‌رو شدیم که طی سال‌های گذشته سابقه نداشته است و در این رویداد به‌جمع‌آوری این آثار برای ثبت در تاریخ خواهیم پرداخت.

داوودی با تأکید بر ارائه تصویری جدید و مقاوم از فلسطین گفت: ما منکر ظلم‌ها و سختی‌های در جریان عملیات طوفان الاقصی نیستیم اما در گذشته فلسطین توان مقابله نداشت اما امروز به پرتاب موشک و پهپهاد رسیده است و این یک روایت جدید لازم دارد که در این کنگره به‌دنبال تحقق آن هستیم. تصویری که از درد و آوارگی کودکان و مظلومیت همیشگی فلسطین کلیشه ذهنی ماست اما این بحث حماسی قله افتخاری برای فلسطین است و این تصویر جدیدی است که از فلسطین باید نشان داده شود وگرنه کسی منکر مظلومیت فلسطین نیست.

هادی ملک‌پور، دبیر اجرایی کنگره نیز عنوان کرد: مجموعه حلقه فرات پس از طوفان‌الاقصی با توجه به دغدغه‌ای که در این برحه برای فلسطین ایجاد شد تصمیم گرفت مجموعه اشعاری که در این حوزه با محور حماسی سروده شده اند را جمع‌آوری کند. در مرکز آفرینش‌های حوزه هنری قرار شد این کار با همکاری مؤسسه شهرستان ادب، مجمع شاعران اهل بیت (ع) و معاونت فرهنگی سپاه انجام شود ومحوریت ما بحث حماسی اتفاقات این برهه است.

ملک‌پور با بیان اینکه تاکنون ۴۰۰ اثر به دبیرخانه کنگره ارسال شده و بیشتر آثار کلاسیک است، گفت: آخرین زمان ارسال تا دهم آذرماه است و پیش‌بینی ما حدود ٥٠٠ اثر بوده که از شاعرانی که در سطح کشور در این زمینه دغدغه دارند گردآوری شود. اختتامیه این رویداد در حوزه هنری با تقدیر از برگزیدگان در اواخر دی‌ماه برگزار می‌شود و البته در این کنگره خیلی بحث رقابت و مسابقه مطرح نیست و بیشتر بحث دغدغه‌مندی شاعران است.

قاسم صرافان، نماینده دبیر علمی کنگره نیز عنوان کرد: پایه و اساس این کنگره توسط انجمن ادبی فرات نهاده شده است؛ انجمنی که برای شعر اهل بیت و شعر آئینی است و برخلاف اینکه فکر می‌شود شعر آئینی جدای از ظلم‌ستیزی است، زندگی اهل بیت جدا از عدالت خواهی و ظالم ستیزی نیست. این مجموعه مبدأ کنگره هم‌سنگ طوفان شده است. این کنگره حول حماسه عملیات طوفان الاقصی متمرکز و آثار را بررسی خواهد کرد. باید بدانیم شعر جوهر باقی هنرهاست. این سهمی است که یک شاعر در قبال جهان پیرامون خود بر عهده دارد همان طور که مولانا می‌گوید درد بی دردی علاجش آتش است. امیدوارم شاعران بیشتری به این غافله هم سنگ طوفان متصل شوند. باید بدانیم فارغ از اینکه من هم‌دین یا هم‌مذهب با فلسطین باشم بحث شرافت و انسانیت مطرح است.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *