اخبار

اربعین؛ فرصتی طلایی برای افزایش ظرفیت‌های تربیتی و اخلاقی

احمد الخاقانی، نویسنده و محقق اسلامی دانشگاه بغداد در نشستی که به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد برگزار شد، گفت: سفر زیارتی اربعین فرصتی طلایی برای افزایش ظرفیت‌های تربیتی و اخلاقی است.

نشست علمی زیارت اربعین و نهضت امت با حضور اندیشمندان عراقی (20 مردادماه) در سالن همایش‌های شهید ابومهدی المهندس رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد برگزار شد.

در این نشست، عبدالامیر العبودی، رئیس دانشکده هنر دانشگاه المستنصریه، احمد الخاقانی، نویسنده و محقق اسلامی دانشگاه بغداد، منال فنجان، استاد حقوق بین‌الملل، محمدصادق الهاشمی، رئیس عضو مرکز مطالعات العراق و وجدان تیم عناد، عضو مرکز احیای میراث علمی عرب دانشگاه بغداد به ایراد سخن پرداختند.

عبدالامیر العبودی، رئیس دانشکده هنر دانشگاه المستنصریه گفت: کسانیکه سرزمین فلسطین را آزاد خواهند کرد، اسلام گرایان مذهبی هستند و نه سکولارها. آنها کسانی هستند که به فرقه گرایی اعتقاد ندارند.

وی با بیان اینکه اربعین واکنش مثبت به مقاومت حسینی است، افزود: قابلیت توسعه زیارت اربعین باعث توسعه ایستادگی در برابر اسرائیل می‌شود.

العبودی اظهار داشت: نگاه امپراطوری رسانه غرب غفلت عمدی نسبت به پدیده اربعین و فجایع فلسطین است. مقاومت یک عکس العمل است و اربعین یک انقلاب در مقابل ارتجاع بود.

احمد الخاقانی، نویسنده و محقق اسلامی دانشگاه بغداد در این نشست، بیان کرد: زیارت اربعین یک پروژه بزرگ آگاهی بخشی فرهنگی و برندسازی است که قرار است در بسیاری از امور مهم جامعه اسلامی سرمایه گذاری کند.

وی تأکید کرد: سفر زیارتی اربعین فرصتی طلایی برای افزایش ظرفیت‌های تربیتی و اخلاقی از جمله فرهنگ نوع دوستی، سخاوت، محبت به دیگران، کار داوطلبانه و اشاعه ارزش‌هایی است که موجب اصلاح روح فردی و اجتماعی می‌شود.

الخاقانی افزود: در ایام زیارت اربعین، فرهنگ نفی خشونت و جنایت گسترش می‌یابد و موید آن هم آماری است که نشان می‌دهد جرم و جنایت به میزان قابل توجهی در این ایام کاهش می‌یابد. این امر در نتیجه ارتباط معنوی فراوان با  اهل بیت(ع) است و آمارهای وزارت کشور عراق به صورت رسمی این مسئله را تایید می‌کند.

این استاد و نویسنده و محقق اسلامی اظهار داشت: فرهنگ فعالیت و تعامل و حرکت پرنشاط در میان انبوه زوار و خادمان در اربعین گسترش می‌یابد و این در حالی است که بسیاری از آنان مابقی ایام سال را در بی تحرکی و عدم تعامل سپری می‌کنند.

الخاقانی مطرح کرد: زیارت اربعین پروژه‌ای است برای تربیت نسل یا حتی نسل‌های انقلابی و مقاوم در طول تاریخ، به ویژه انقلابیون معاصر. در واقع  اربعین کارخانه‌ای برای ساختن انسان‌های مجاهد و مقاوم است .

 زیارت اربعین بازتولید سبک زندگی بر محور محبت و عشق اهل بیت(ع) است

منال فنجان، استاد حقوق بین‌الملل در نشست علمی زیارت اربعین و نهضت امت گفت: عشق به اهل بیت(ع) در شیعیان نسل به نسل منتقل می‌شود و محور سبک زندگی شیعیان شده است.

وی همچنین، گفت: زیارت اربعین بازتولید سبک زندگی بر محور محبت و عشق اهل بیت(ع) است.

محمدصادق الهاشمی، رئیس مرکز مطالعات العراق در این نشست علمی، عنوان کرد: ملت‌های اسلامی امروز دوره‌های بی‌تحرکی را سپری کرده‌اند و انقلاب امام خمینی(ره) ملت‌های اسلامی را به ملتی اصول‌گرا، انقلابی و مقاومت تبدیل کرده است .

وجدان تیم عناد، عضو مرکز احیای میراث علمی عرب دانشگاه بغداد گفت: هیأت‌های عزاداری حسینی در طول دوران تاریخی مراحل تطور را پشت سر گذاشته‌اند. آداب و رسومی با این مجالس همراه بوده که هم‌اکنون آنها جزئی از میراث مردم عراق شده است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *