اخبار

ضرورت تعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و انجمن سینمای جوانان ایران

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: تصویر شهادت یحیی سنوار هرچند ممکن است در ابتدا ادبیات به نظر نیاید، اما با دقت در آثارش، می‌توان رگه‌هایی از مقاومت و بازآفرینی ادبیات را دید.

آیین اختتامیه بخش «کتاب و سینما»ی چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران دوشنبه (۲۷ مهر ۱۴۰۳) با حضور علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و جمعی از سینماگران و مدیران سینمایی در سالن شماره ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

علی رمضانی در این آیین گفت: خوشحالم که برای سومین مرتبه در اختتامیه بخش کتاب و سینمای جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارم. خدا قوت می‌گویم به همه فیلمسازان عزیز، کارگردانان و تمامی دست‌اندرکاران و عوامل برگزاری این جشن سینمایی که هر سال باشکوه‌تر از قبل برگزار می‌شود.

وی افزود: امروز اقتباس در سینمای جهان سهم قابل‌ توجهی از آثار را به خود اختصاص می‌دهد، اما در کشور ما همچنان سهم اقتباس از آثار سینمایی اندک است که این امر باید بهبود یابد؛ همانطور که در این سه سال از ۱۲ فیلم به ۲۷ فیلم رسیدیم که این ۲۷ فیلم نیز با سخت‌گیری دوستان، اجازه ورود به این بخش را پیدا کرده‌اند.

رمضانی ادامه داد: یکی از مسائل مهم، پیوسته نبودن نویسندگان با سینماگران و نبود تصویری مشخص از اثرگذاری اقتباس ادبی بر ساخت و بازآفرینی آثار جدید سینمایی است. از این به بعد، لازم است انجمن سینمای جوانان ایران و خانه کتاب و ادبیات ایران به این موضوع جدی‌تر بپردازند. ما تجربه‌ای در نمایشگاه کتاب تهران داشتیم و در بخش «سینما و کتاب»، سانسی ویژه را برای اهل قلم و نویسندگانی که آثارشان قابلیت اقتباس داشت؛ برپا کردیم. از این تجربیات می‌توان استفاده کرد تا پیوند ادبیات و سینما و بالعکس بیشتر روشن شود و فیلمسازان جوان نیز بیشتر با آثار ایرانی که قابلیت اقتباس دارند، آشنا شوند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در بخش دیگری از سخنان خود درباره ویژگی‌های اقتباس گفت: اقتباس می‌تواند لایه‌های مختلفی از یک متن را آشکار کند و در عین حال، لایه‌های دیگری را همچنان پنهان نگه دارد. شما حتما مشاهده کرده‌اید که فیلم‌های خارجی نیز که از آثار ادبی اقتباس شده‌اند، هر کدام تازگی‌هایی برای مخاطبان سینما و ادبیات به همراه داشته‌اند. اقتباس از آثار نویسندگان اروپایی و آمریکایی همواره باعث ایجاد جذابیت و نوآوری در آثار سینمایی شده است. این ساخت که یک روایت تازه از دیدگاه نویسنده است، جذابیت و اهمیت این پیوند را دوچندان می‌کند.

وی اضافه کرد: تصویر شهادت یحیی سنوار هرچند ممکن است در ابتدا ادبیات به نظر نیاید، اما با دقت در آثارش، می‌توان رگه‌هایی از مقاومت و بازآفرینی ادبیات را دید. این تصویر نهایی از او، بی‌شک الهام‌بخش خلق آثار ادبی و سینمایی خواهد بود و پیوندی انکارناپذیر میان ادبیات و سینما برقرار می‌کند.

رمضانی گفت: به همه برگزیدگان، از رتبه سوم و دوم تا فیلمنامه برگزیده و رتبه اول  تبریک می‌گویم. امیدوارم این راهی را که شروع کرده‌اید، ادامه دهید و تعامل بین انجمن سینمایی جوانان ایران و خانه کتاب و ادبیات ایران، شما را به ادامه این مسیر علاقه‌مندتر کند. استقبال و اعتراضات به عدم حضور در این بخش نشان می‌دهد که هر کجا متولیان حوزه‌ای به‌طور جدی آن را دنبال کنند، از طرف فیلمسازان جوان و با استعداد نیز جدی گرفته خواهد شد.

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *