اخبار

توصیه آبای به قزاق‌ها در خصوص آموختن زبان فارسی

وابسته فرهنگی کشورمان در آلماتی در جمع سفرای کشورهای عضو اکو، مقامات، نویسندگان و پژوهشگران گفت: آبای شاعر و ادیب برجسته قزاق می‌تواند یکی از پایه‌های روابط فرهنگی ایران و قزاقستان باشد، چراکه در بیست و پنچمین توصیه‌ی خود بر آموختن زبان فارسی توسط قزاق‌ها تأکید کرده است.

 به منظور بزرگداشت حکیم آبای قونانبایف، مؤسسه فرهنگی اکو با همکاری سفارت جمهوری قزاقستان در ایران و وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ایران در آلماتی، نشست بین‌المللی با عنوان «میراث آبای، افتخار جهانی قزاقستان» برگزار کرد.

این نشست که با دبیری خانم زهرا اصلانی در محل تالار همایش‌های بین‌المللی مؤسسه مذکور برپا شد، سفرای کشورهای عضو اکو، مقامات و جمعی از نویسندگان و پژوهشگران شرکت کردند.

در این نشست بین‌المللی، اونتالاپ اونالبایف، سفیر جمهوری قزاقستان با اشاره به مفاهیم و مضامین عمیق آثار آبای گفت: میراث آبای مقدس‌ترین گنجینه قزاق است و میراث غنی ادبی ایشان، نه‌تنها گنجینه معنوی یک ملت، بلکه متعلق به کل بشریت است.

سعدخان، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو با اشاره به رویکرد ایجاد همگرایی میان ملل اکو افزود: آبای فقط یک شاعر نیست، بلکه یک اصلاح‌طلب اجتماعی است و ضروری است که ایده‌های ایشان به زبان‌های مختلف ترجمه شود.

حسین آقازاده، وابسته فرهنگی کشورمان در آلماتی در سخنرانی ویدیویی، گفت: آبای شاعر و ادیب برجسته قزاق می‌تواند یکی از پایه‌های روابط فرهنگی ایران و قزاقستان باشد، چراکه در بیست و پنچمین توصیه‌ی خود بر آموختن زبان فارسی توسط قزاق‌ها تأکید کرده است.

در این نشست که با حضور نظام‌الدین زاهدی، سفیر جمهوری تاجیکستان، تورداقون صدیقوف، سفیر جمهوری قرقیزستان، فریدالدین نصریوف، سفیر جمهوری ازبکستان، سردار قوت نیازاف، رایزن ترکمنستان و جلال نظافت، معاون اداره اکو در وزارت امور خارجه ایران برگزار شد؛ بیچاکلی، معاون دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی اکو، علیرضا حبیبی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و خانم گوهر عمرخانوا سخنرانی کردند.

همچنین، سخنرانی صفر عبدالله، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آبلای‌خان آلماتی، اسلام چمنی، رئیس مرکز تحقیقات علمی توران-ایران دانشگاه ملی فارابی و خانم‌ها بخت‌جمال اسپانوا، رئیس کتابخانه ملی قزاقستان، مرفوغه شاپیان، نویسنده و مدیر انتشارات مرفو پرس و فیلم معرفی دانشگاه آبای قزاقستان به صورت ویدیو کلیپ پخش شد.

رونمایی از تابلوفرش و آلبوم موسیقی حکیم آبای، بازدید از نمایشگاه صنایع دستی قزاقستان و کتاب‌های منتشرشده در خصوص آبای از دیگر برنامه‌های جانبی این نشست بین‌المللی بود.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *