اخبار

ایران مایه افتخار جهان اسلام است

سید محمد اشفاق احمد در دیدار با مسئول خانه فرهنگ کشورمان در پیشاور گفت: ایران جز 10 کشور ممتاز جهان در تولید کتاب و توزیع کتابخانه‌ای آن در دنیا است و این مهم مایه عزت و افتخار تمام مسلمانان جهان به ویژه کشور پاکستان خواهد بود.

حسین چاقمی، مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پیشاور ضمن بازدید از کتابخانه عمومی و آرشیو اسناد ایالت خیبرپختونخوا، نسخ خطی زبان فارسی و بخش‌های مختلف اداره آرشیو و کتابخانه عمومی با سید محمد اشفاق احمد، رئیس این اداره دیدار کرد.

سید محمد اشفاق احمد با تأکید بر گسترش روابط دوستانه و برادرانه دو کشور همسایه و مسلمان پاکستان و ایران اظهار داشت: ایران با تحمل و برداشت تحریم ظالمانه 40 ساله، الگویی برای تمام کشورهای اسلامی شده و حجت را بر عالم اسلام تمام کرده است.

رئیس اداره کتابخانه عمومی ایالت خیبرپختونخوا گفت: حقیقتا ایران در حوزه کتابداری صاحب نظر و دارای جایگاه بالایی است.

وی با ذکر تاریخ و پیشینه این اداره گفت: این اداره در سال 1946 تأسیس شد، آن زمان با اسم بخش اسناد شناخته می‌شد که دفتر اصلی آن در نیودهلی قرار داشت و هر سندی، قراردادی یا تفاهم نامه‌ای که اینجا نوشته می‌شد یک کپی آن به نیودهلی ارسال می‌شد. پس از استقلال پاکستان نخستین کتابخانه عمومی از سوی دولت به عنوان اداره در جناح پارک پیشاور و پس از آن در دفتر صندوق خیریه پیشاور افتتاح شد.

رئیس اداره کتابخانه عمومی ایالت خیبرپختونخوا بیان کرد: این اداره چندی پیش به این مکان انتقال یافت و در کنار اداره آرشیو یک بخش آن به اداره کتابخانه عمومی ایالت خیبرپختونخوا که در کل ایالت 18 کتابخانه عمومی در 16 شهر از جمله مردان، ابوت آباد، مردان، نوشهره، مانسهره، سوات، بنیر، لکی مروت، بنو، کرک، دیره اسماعیل خان و دو تا کتابخانه در شهر پیشاور را دارد، اختصاص یافت.

سید محمد اشفاق احمد گفت: در پاکستان 35 هزار عنوان کتاب هر سال به چاپ می‌رسد که 60 درصد آن مربوط به کتاب‌های شعر و ادبیات و داستان هستند و فقط تعداد 3500 کتاب کد شابک (ISBN) دریافت می‌کنند.

رئیس اداره کتابخانه عمومی ایالت خیبرپختونخوا افزود: ایران جز 10 کشور ممتاز جهان در تولید کتاب و توزیع کتابخانه‌ای آن در دنیا است و این مهم مایه عزت و افتخار تمام مسلمانان جهان به ویژه کشور پاکستان خواهد بود.

وی ادامه داد: ما آماده هر نوع همکاری در این زمینه بوده و خواهان امضای تفاهم نامه با خانه فرهنگ ایران هستیم تا بتوان برای توسعه و گسترش روابط در زمینه‌های مذکور به دلیل نزدیکی و همسایگی دو کشور با همکاری یکدیگر کمک کنیم.

آماده اعزام کارشناسان نسخ خطی کتابخانه عمومی ایالت خیبرپختونخوا به ایران هستیم 

چاقمی، مسئول خانه فرهنگ ایران در پیشاور ضمن ابراز خوشحالی از میزان استقبال جوانان، دانش آموزان و دانشجویان از فضای کتابخانه‌ای و زنده و فعال بودن این مرکز در نگهداری میراث کتب خطی و نسخ قدیمی و همچنین، قباله نامه‌ها و معاهده نامه‌های قدیمی این ایالت، مختصری از فعالیت‌های کتاب و کتابخوانی در ایران توضیح داد.

وی افزود: در ایران نیز نهاد عمومی کتابخانه‌های کشور این وظیفه را در کنار کتابخانه ملی ایران به عهده دارد و در تمامی شهرها و برخی روستاها، کتابخانه عمومی برای علاقه‌مندان به مطالعه کتاب ایجاد شده است.

مسئول خانه فرهنگ ایران در پیشاور ضمن بیان اینکه در ایران سالانه حدود 103 هزار عنوان کتاب چاپ می‌شود، نکاتی را در خصوص کتابخانه خانه فرهنگ ایران در پیشاور و نمایشگاه بین‌المللی کتاب ایران بیان کرد.

چاقمی اظهار داشت: خانه فرهنگ کشورمان آماده برگزاری رویدادهای فرهنگی، محفل شعر، مسابقات کتابخوانی، کارگاه‌های ایرانشناسی با همکاری کتابخانه عمومی و آرشیو ایالت، تأسیس گوشه ایران در این کتابخانه است.

وی عنوان کرد: آمادگی اعزام کارکنان بخش نگهداری از نسخ خطی برای شرکت در دوره‌های تخصصی در این رشته در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

مسئول خانه فرهنگ ایران در پیشاور همچنین، مطرح کرد: امکان سفر و شرکت در نمایشگاه کتاب تهران به همراه ناشران برتر این ایالت نیز وجود دارد و با توجه به حضور جوانان و دانش آموزان پیشنهاد بورس تحصیلی به افراد مستعد و ممتاز داده ‌می‌شود.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *