اخبار

اختصاص شماره جدید مجله «مطالعات ادبی» لبنان به تأثیر و تأثر فرهنگ عربی و فارسی

شماره 107 دوفصلنامه مطالعات ادبی «الدراسات الادبیه» با محوریت تأثیر و تأثر متقابل بین فرهنگ عربی و فارسی در لبنان منتشر شد.

دانشکده زبان‏های دانشگاه لبنان، شماره 107 دوفصلنامه مطالعات ادبی «الدراسات الادبیه» ویژه (بهار 1403) منتشر شد.

این شماره با محوریت تأثیر و تأثر متقابل بین فرهنگ عربی و فارسی شامل موضوعاتی متعدد در حوزه ادبیات تطبیقی و تأثیر ادبیات فارسی بر ادبیات عربی و جهانی است که به موضوعات ادبی مختلفی می‌پردازد.

از جمله موضوعات این شماره؛ تغییر و تحولات زبان و سبک شعری بین محمود درویش و بودلر؛ بازخوانی و تحلیل دو سروده «کتیبه» و «البحار والدرویش»؛ فضایل اخلاقی در شعر احمد شوقی و پروین اعتصامی؛ نقد تعریب اشعار جامی؛ نقد زبانی ترجمه رمان فارسی به عربی با تکیه بر «أناه» (ترجمه عربی رمان “من او”) و دیگر بررسی‌های تطبیقی آثار شاعرانی از هر دو فرهنگ است.

همچنین، دو مقاله ادبی انتقادی؛ بخش «کتابخانه ما» و مقاله‌ای ویژه به مناسبت درگذشت خانم دکتر شیرین عبد النعیم که از اعضای فعال و پرتلاش هیأت علمی این مجله بوده‌اند از دیگر بخش‌های این شماره از مجله است.

شایان ذکر است، مجله علمی پژوهشی «الدراسات الادبیه» که بیش از 60 سال سابقه دارد، دوفصلنامه‌ای است که سالی دو بار منتشر می‌شود و پس از سال‌ها توقف به همت رایزنی فرهنگی در سال 1399 بار دیگر تجدید به نشر شد و از عدد 104 با قالبی نو و هویتی جدید شروع به انتشار شد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *