اخبار

آماده همکاری مشترک با دانشگاه‌های ایران هستیم

پروفسور علی چنگیز کوسه اوغلو با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تاریخی دو کشور گفت: آماده همکاری مشترک با دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران به خصوص در زمینه فرهنگ و ادبیات هستیم.

 سید قاسم ناظمی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا با حضور در دانشگاه ایلدریم بایزید با پروفسور علی چنگیز کوسه اوغلو، رئیس این دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار دو طرف ضمن ابراز خرسندی از فرصت پیش آمده، بر توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی بین دو کشور تأکید کردند.

رئیس دانشگاه ایلدریرم بایزید آنکارا با ارائه گزارشی از وضعیت علمی و آموزشی دانشگاه مذکور، ابراز امیدواری کرد که زمینه همکاری با دانشگاه‌های ایران فراهم شود.

پروفسور علی چنگیز کوسه اوغلو با اشاره به تحصیل 150 دانشجوی ایرانی در این دانشگاه اظهار داشت: اکثر دانشجویان ایرانی در رشته‌های پزشکی و فنی و مهندسی مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه ظرفیت و امکانات دانشگاه برای جذب دانشجویان بیشتر فراهم است، از تمایل خود برای افزایش تعداد دانشجویان ایرانی سخن گفت.

رئیس دانشگاه ایلدریرم بایزید آنکارا با تأکید بر اینکه دانشگاه ایلدریم بایزید تقریبا همه دانشکده‌های علمی را داراست، گفت: دو کشور ایران و ترکیه به لحاظ فرهنگی و تاریخی شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند و جا دارد که حداقل با یکی از دانشگاه‌های ایران قرارداد همکاری داشته باشیم و از رایزن فرهنگی ایران درخواست کرد که زمینه این همکاری را فراهم کند.

وی با اشاره به ایجاد کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه ایلدریم بایزید، گفت: زبان فارسی برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر می‌بینیم که دو سفیر اخیر ترکیه در تهران از میان فارغ التحصیلان و استادان زبان و ادبیات فارسی انتخاب شده، نشان دهنده ارزش و جایگاه ایران برای دولت ترکیه است.

ایجاد کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه ایلدریم بایزید

ناظمی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آنکارا نیز با اشاره به همکاری رایزنی فرهنگی با دانشگاه ایلدریم بایزید و برگزاری همایش «زن در ادبیات ایران» در این دانشگاه گفت: اگر ریاست دانشگاه هم موافق باشد می‌توانیم در آبان ماه سال جاری یک نشست علمی و فرهنگی در یک موضوع مورد توافق دو طرف در این دانشگاه برگزار کنیم تا به این بهانه مسئولان یکی از دانشگاه‌های ایران در اینجا حضور یابند و زمینه گفت‌وگو برای عقد قرارداد همکاری فراهم شود.

وی با اشاره به استقبال دانشگاه‌های ایران برای توسعه همکاری‌های علمی ـ دانشگاهی با مراکز علمی ترکیه افزود: در چارچوب قرارداد همکاری می‌توان نسبت به برگزاری نشست‌های علمی و تبادل دانشجو و استاد و اعطای فرصت‌های مطالعاتی اقدام کرد.

رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به ایجاد کرسی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه ایلدریم بایزید و جذب دانشجو برای سال تحصیلی جدید اظهار داشت: این اتفاق مبارکی است و نویدبخش توسعه همکاری‌های دوجانبه است.

در حاشیه این دیدار، ناظمی از رئیس گروه زبان فارسی این دانشگاه برای شرکت در همایش اساتید زبان فارسی در نیشابور دعوت کرد که مورد پذیرش قرار گرفت.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *