اخبار, نمایشگاه کتاب 1401

کتابی متفاوت درباره امام علی(ع)/ اکسیری که وجود انسان را طلا می‌کند

ترجمه عربی کتاب «علی از زبان علی(ع)» در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد. این اثر به قلم حجت‌الاسلام محمدیان نوشته و توسط نشر معارف منتشر شده است.

زندگی و شکوه شخصیت امام علی(ع) همواره مورد توجه مؤلفان و پژوهشگران مختلف بوده است؛ به طوری که برخی از محققان مانند جرج جرداق مسیحی پرداختن به زندگی و زمانه این بزرگ‌مرد را از جمله افتخارات زندگی خود می‌دانند. تاکنون آثار متعددی به قلم پژوهشگران و اهالی فکر و فرهنگ در وصف شخصیت و زندگی امیرالمؤمنین(ع) نوشته شده است؛ تلاشی برای درک قطره‌ای از دریای وجودی حضرت. 

کتاب «علی از زبان علی(ع)» از جمله این آثار است که به قلم حجت‌الاسلام و المسلمین محمد محمدیان نوشته و توسط نشر معارف منتشر شده است. کتاب طی سال‌های گذشته توانسته به خوبی مخاطب را با خود همراه کند. این اثر اخیراً به زبان عربی ترجمه شده و برگردان آن نیز در سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب رونمایی شده است. 

کتاب «علی از زبان علی(ع)» از چند منظر خواندنی است؛ نخست آنکه نویسنده کوشیده به وادی خیال در ذکر بیان زندگی حضرت وارد نشود. حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان در مراسم رونمایی از ترجمه این اثر درباره شیوه کارش برای نگارش کتاب حاضر گفت: خواننده در این کتاب با امام علی(ع) پیش می‌رود. تلاشم این بود که تخیل وارد کار نشود؛ چون شخصیت امیرالمؤمنین (ع) ورای این موارد است. برای نگارش این اثر از منابع مورد قبول شیعه و سنی استفاده کرده‌ام و در برخی موارد نیز روایت‌ها از زبان خود حضرت نقل می‌شود.  

وی درباره تأثیر این کتاب بر مخاطب نیز توضیحاتی داد و افزود: محبت امیرالمؤمنین (ع) مس وجود آدمی را به طلا تبدیل می‌کند. بیش از 80 هزار جلد از این کتاب را مخاطبان تهیه و مطالعه کرده‌اند. 

محمدیان همچنین با تأکید بر لزوم معارف اهل بیت(ع) با زبان روز تصریح کرد: این بزرگ‌ترین کار فرهنگی ماست. درباره علی(ع) آثار زیادی نوشته شده است، کتاب «علی از زبان علی(ع) حول معرفی شخصیت و وجود امیرالمؤمنین (ع) تدوین شده است. در این کتاب به وضوح درخواهیم یافت که تعاملات امیرالمؤمنین، علی(ع)، با دوست و دشمن و سیره تربیتی ایشان به چه شکل بوده است. ما باید ادبیات گذشته را به ادبیات روز تبدیل کنیم؛ حتی عربی‌اش را هم باید به زبان روز انجام شود. 

نکته دیگر در تدوین این اثر، اصالت‌ بخشیدن نویسنده به واقعیت‌ها است؛ از این رو مخاطب با روایتی صادق و به دور از شبهه یا روایت‌های سست مواجه است. زبان و نوع زاویه دیدی که نویسنده برای روایت زندگی علی(ع) انتخاب کرده، بر جذابیت اثر افزوده و آن را شیرین‌تر کرده است. کتاب «علی از زبان علی(ع)» از 10 فصل شامل دوران مکه, دوران مدینه, دوران خلفا, دوران خلافت, دوران جنگ جمل, دوران جنگ صفین, دوران حکمیت, دوران جنگ نهروان, دوران غارت‌ها و دوران شهادت تشکیل شده است.  در بخش‌هایی از این اثر می‌خوانیم:

روز دوشنبه نبوت بر رسول خدا -صلی‌الله علیه و آله- ابلاغ و آن حضرت به رسالت مبعوث شد و من صبح روز سه‌شنبه اسلام آوردم و ایمان خویش را به رسول خدا اعلام کردم. از آن روز به بعد رسول خدا (ص) به نماز می‌ایستادند و من در سمت راست ایشان می‌ایستادم و با آن حضرت نماز می‌خواندم.

در آن روزها هیچ مردی با آن حضرت همراه نبود، جز من. (به نقل از کتاب‌های تاریخ مدینه دمشق (اثر ابن عساکر) و مجمع الزوائد (اثر هیثمی) که از کتاب‌های اهل سنت هستند.)

***
وقتی رسول خدا -صلی‌الله علیه و آله- به مدینه آمدند و مسجد مدینه را بنانهادند، جمعی از مهاجران در اطراف مسجد خانه‌هایی ساختند و برای سهولت رفت‌وآمد به مسجد، دری از خانه خویش به مسجد باز کردند. چندی به این گونه گذشت تا اینکه دستور الهی نازل شد که همه این درها بسته شود؛ اما تنها خانه‌ای که از این دستور مستثنی بود، خانه من بود. این استثنا بر یاران رسول خدا -صلی‌الله علیه و آله- سنگین آمد.

در توضیح این مسئله رسول خدا دست مرا گرفتند و فرمودند: موسی از خدا خواست که مسجد او به دست هارون تطهیر شود. من نیز از خدا خواسته‌ام که مسجد مرا به دست تو و نسل تو تطهیر کند…

پس از این اقدامات رسول خدا (ص) به اصحاب خویش چنین توضیح دادند: «من به میل و خواست خویش ورودی خانه‌های شما را به مسجد نبستم و به خواست خودم اجازه باز بودن درِ خانه‌ علی را صادر نکردم. این هردو دستور از جانب خداوند بود. (به نقل از کتا‌ب‌های اهل سنت نظیر مجمع الزوائد (اثر هیثمی)، مناقب (اثر ابن مغازلی) و کنزالعمال (اثر متقی هندی).

علاقه‌مندان برای تهیه نسخه فارسی این اثر می‌توانند به غرفه نشر معارف در سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران مراجعه کنند. نمایشگاه کتاب تهران تا روز جمعه، 30 اردیبهشت‌ماه، در مصلی امام خمینی(ره) میزبان علاقه‌مندان به کتابخوانی است.

منبع: تسنیم

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *