اخبار

کتابی با محوریت امام حسین و عاشورا که در آمریکا منتشر شد

کتاب «شهادت هدفمند و پیام ماندگار امام حسین علیه‌السلام برای بشریت» در آمریکا منتشر شد.

دکتر سیدمجید نبوی دانش‌آموخته دکتری دانشگاه اراک در پی معرفی و انتشار کتابی درباره امام حسین علیه‌السلام در آمریکا می‌گوید:  یکی از مهمترین ضروریات ما درباره امام حسین علیه‌السلام، شناخت آثار خارجی درباره آن امام بزرگوار است. درباره امام حسین( آثار قابل توجهی به زبان انگلیسی نگاشته شده است که برخی از آن‌ها ترجمه از زبان فارسی یا عربی به انگلیسی است و برخی از آن ها توسط اندیشمندان غربی یا دیگر اندیشمندان نوشته شده است. علی‌رغم وجود آثاری درباره امام حسین، ضرورت دارد برخی از آثار فاخر فارسی یا عربی به انگلیسی ترجمه شود تا ابعاد مختلف پیرامون اباعبدالله علیه‌السلام به زبان انگلیسی منتشر شود تا دنیا با ایشان و اهدافشان بیشتر آشنا شود. همچنین باید آثار خارجی فاخر را شناخت و به دیگران معرفی کرد و در صورت ارزشمندی اثر، آن را به زبان فارسی ترجمه کرد تا دیگران نیز بتوانند از آن استفاده کنند. علاوه بر این، به کسانی که به زبان انگلیسی آشنایی دارند توصیه می‌شود که مطالعات خود را به زبان انگلیسی ادامه دهند؛ چراکه زبان انگلیسی فرار است و زود فراموش می‌شود و ضرورت دارد که هر از چندی به مطالعه انگلیسی پرداخت تا زبان انگلیسی فراموش نشود و چه بهتر که از آثاری که مرتبط با امام حسین علیه‌السلام و یا مربوط به مسائل دینی است، استفاده کرد.

کتاب «شهادت هدفمند و پیام ماندگار امام حسین علیه‌السلام برای بشریت: [نوه پیامبر حضرت محمد(ص)] نوشته دکتر بشیر دیتو (Dr. Bashir A. Datoo) است و برای اولین بار در تاریخ (May 2, 2022) در 259 صفحه و به زبان انگلیسی به چاپ رسید. این کتاب در انتشارات Message of peace inc در امریکا منتشر شده است.

 سیدمجید نبوی در معرفی این اثر می‌گوید: دکتر بشیر در این کتاب  سعی می‌کند که یک نگاه خوب و دقیق از امام حسین علیه‌السلام ارائه بدهد. در ابتدا یک مقدمه جامع ارائه می‌کند تا مخاطب، اسلام و امام حسین را بهتر بشناسند. سپس نویسنده سعی می‌کند که به جزئیات اصلی بحث مربوط امام حسین بپردازد و اطلاعات خوب و قابل قبولی در این باره ارائه می‌دهد.

وی می‌افزاید: این کتاب ابتدا به اینکه چرا نام و جریان و هدف امام حسین (ع) میان مردم منتشر شد؛ پرداخته است. وی در بخش بعدی کتاب به بحث پیرامون امام حسین و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و صلح و اصلاح پرداخته است. در ادامه، بحث پیامبری و پیامبران بزرگ مانند عیسی و موسی مطرح می‌شود. به نوعی نویسنده می‌خواهد از انبیاء شروع کند تا به بحث امام حسین برسد. او در بخش دیگر، مباحث اساسی پیرامون وحی پیامبر صلی الله علیه و آله را مطرح می‌کند تا به بحث اسلام برسد. سپس مباحث مهم اسلامی مانند توحید و معاد را مطرح می‌کند. در ادامه‌ی این کتاب، دوران زمامداران دوران امیرالمومنین علی علیه‌السلام و دوران امام حسن مجتبی بررسی می‌شود، سپس نویسنده به پیام ماندگار کربلا می‌پردازد. نویسنده در این فصل، به نحوه خاص شهادت امام حسین علیه‌السلام اشاره کرده و حرکت اصلاحی امام حسین علیه‌السلام خصوصاً در مسیر کربلا را بازگو می‌کند و جمله مشهورِ «کلُ یَومٍ عاشورا و کُل أرضٍ کَربلا» بحث می‌شود. نویسنده در انتهای فصل نیز به تعریف و تمجیدهای جهانی از امام حسین علیه‌السلام می‌پردازد.

نبوی ادامه می‌دهد: در ابتدای این کتاب و در پشت جلد اساتید زیادی درباره کتاب و امام حسین علیه‌السلام نظر داده‌اند که به برخی از آن ها اشاره می شود: برای مثال Dr. Seth Ward می گوید: این کتاب روشن کننده، با امروز ما صحبت می کند؛ در سطح فردی و خانوادگی گروه های اجتماعی و روابط فردی ما؛ عاشورا و کربلا نماد تهذیب نفس، تعهد به عدالت و انصاف، و آمادگی برای شهادت و فداکاری های کوچک یا بزرگ است.» همچنین Dr. Raza Mir می‌گوید: «حتی اگر اهمیت و ابعاد معنوی و دینی شهادت و فداکاری امام حسین را کنار بگذاریم، ایشان در جبهه‌ی سکولار (و از منظر بی دین‌ها) نیز استادی فوق‌العاده ارزشمند است. پیرو واقعی امام حسین کسى است که توانایی و قدرت اخلاقى داشته باشد و این بینش را از واقعه(کربلا) به دست آورد و در زندگی شخصی خود به آنها عمل کند، به خصوص زمانی که با ناملایمات و سختی ها روبرو می‌شود.  این بینش‌ها نه تنها برای مسلمانان، بلکه برای تمام بشریت ارزش فوق العاده‌ای دارد. در تاریخ به ندرت با یک رویداد مواجه می‌شویم که به طور جامع یک چارچوب کامل از اخلاق را در اختیار ما قرار بدهد. به همین دلیل است که نام امام حسین علیه‌السلام حتی در قرن 21 در میان ما طنین‌انداز شده است و برای قرن‌ها و نسل‌های آینده نیز الهام بخش بشریت خواهد بود.

لازم به ذکر است که Dr. Bashir A. Datoo کتابی با عنوان Perspectives on Islamic Faith and History: A Collection of Analytical Essays (دیدگاه‌ها در مورد ایمان و تاریخ اسلامی: مجموعه ای از مقاله‌های تحلیلی) نیز نوشته است. این کتاب در ابتدا در 135 صفحه در سال 2007 و به زبان انگلیسی منتشر شد، سپس ویراست جدید آن در سال 2017 و در 350 صفحه منتشر شد.

منبع: تسنیم

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *