اخبار

پرواز اندیشه‌ها به ۲۰ کشور جهان/میزبانی شایسته ملایری‌ها از فرهیختگان

پهنه فرهنگ ایثار و شهادت و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در جمهوری اسلامی به اندازه‌ای وسیع و گسترده است که شهرستان ملایر در استان همدان نیز میزبان فرهیختگانی از ۲۰ کشور جهان بود تا نگرشی نو با حضور ملیت‌های مختلف در ترویج این فرهنگ متعالی ایجاد شود.

آئین اختتامیه نخستین همایش بین‌المللی نهضت ترجمه و انتشار مفاهیم ارزشی دفاع مقدس به عنوان “پرواز اندیشه‌ها، روایت ماندگار“، حکایت نابی از غنای فرهنگی ایران اسلامی و ارزش‌های والای دفاع مقدس که امروز در سراسر جهان نور درخشان خود را گسترانده است.

همایشی در این سطح عالی با حضور ۳۵۰ نفر از فرهیختگان ۲۰ کشور جهان در دانشگاه ملی ملایر، افتخاری برای پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین بود تا در شرایطی که دشمنان در تلاش برای ترویج ناامنی و ایران‌هراسی هستند، در اوج امنیت و آرامش ارزش‌های والای خود را از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا هشت سال دفاع مقدس به کشورهای جهان صادر کند.

در این همایش بین‌المللی که با پیام تاثیرگذار رئیس جمهوری که توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قرائت و آغاز شد، آیت‌الله “سیدابراهیم رئیسی” به فرهیختگان سراسر جهان اعلام کرد: انقلاب اسلامی ایران در گام دوم، به دنبال روایت آرمان‌ها و اندیشه‌های بلند خویش برای جهانیان است و باور دارم ترویج این فرهنگ متعالی برای همه آزادیخواهان جهان گام بلندی است که می‌تواند نگرشی نو به این صراط نورانی ایجاد کند.

آیت الله رییسی در پیام خود به این همایش تاکید کرد: برگزاری این همایش، معرفی و ترجمه آثار فاخر ادبی در حوزه دفاع مقدس به زبان‌های زنده دنیا، نقش جدی در بیداری اسلامی ایفا خواهد کرد، چرا که در صورت غفلت از این امر حیاتی دشمن مجال می‌یابد که مبانی و ارزش‌های دفاع مقدس را تحریف کند.

پرواز اندیشه‌ها به ۲۰ کشور جهان/میزبانی شایسته ملایری‌ها از فرهیختگان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عالیترین مقام علمی کشور مهمان این همایش بین‌المللی و حامل پیام رئیس جمهوری بود تا با حضور مجموعه روسای دانشگاه‌های استان همدان و شهرستان ملایر، در دانشگاه ملی ملایر که مولود انقلاب اسلامی است، میزبان شایسته‌ای برای فرهیختگان علمی جهان باشند و رتبه برتر علمی خود را در منطقه به گوش جهانیان برسانند.

دکتر “محمدعلی زلفی‌گل” در سخنرانی خود در جمع فرهیختگان ۲۰ کشور جهان با افتخار اعلام کرد: هم اینک ۸۴۰ دانشمند از دانشگاه‌های مختلف کشورمان در فهرست یک درصد و همچنین حدود یک‌هزار و ۸۰۰ دانشمند نیز در جمع ۲ درصد دانشمندان برتر بین‌المللی هستند.

وی با بیان اینکه امروز کشور ایران در منطقه رتبه اول علمی را دارد و دانشگاه‌های ما در رتبه‌بندی دنیا جایگاه‌های بسیار ارزشمندی دارند، گفت: انتظار داریم صدا و سیما و رسانه‌های مختلف کشورمان این توفیقات را مقایسه، برجسته و معرفی کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تحمیل هشت سال جنگ علیه ایران و رویایی تمام دنیا با ایران پس از پیروزی انقلاب و دفاع جانانه رزمندگان اسلام در جنگ با دشمنان اشاره و بیان کرد: همه شهدای ما انسان‌های اثربخشی در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و علمی بودند که خالصانه جان خود را در تبق اخلاص قرار داده و از کیان اسلام دفاع کردند که این ارزش‌ها باید به جهانیان معرفی شود.

پرواز اندیشه‌ها به ۲۰ کشور جهان/میزبانی شایسته ملایری‌ها از فرهیختگان

زلفی‌گل با اشاره به رشد علمی کشور در بیش از چهار دهه از انقلاب در عرصه‌های علمی، نانو، بایو و علوم نو پدید، تاکید کرد: ساخت دانشگاه ملایر مولود انقلاب اسلامی است که امروز به یک شهرک دانشگاهی تبدیل شده و هیات امناء و هیات ممیزه دانشگاه ملایر مستقل شد.

وی از برنامه‌های خوب و راهبردی وزارت علوم و سیاست‌های دولت سیزدهم در این حوزه خبر داد و اظهار داشت: برگزاری همایش بین‌المللی مفاهیم ارزشی دفاع مقدس یک برنامه فرهنگی است که باید به نسل جوان منتقل شود و این تجربه‌نگاری که از دوران دفاع مقدس انجام می‌دهند، بسیار ارزشمند بوده و فرهنگ کشور را به دنیا معرفی می‌کند.

استاندار همدان که مثل همیشه در صف نخست اهتزاز پرچم فرهنگ ایثار و شهادت و ارزش‌های دفاع مقدس است و ترویج این فرهنگ و در کنار آن تکریم خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران را همواره در مجموعه استان مود تاکید قرار می‌دهد، به عنوان نخستین سخنران این همایش، ضمن خوش‌آمدگویی به فرهیختگان ۲۰ کشور جهان و مهمانان حاضر، گفت: آنچه که مایه مباهات کشور است و امروز به عنوان میراث گرانبها از شهدا به ارث رسیده، این است که دنیا باید بداند تمدن ایرانی نسبت به حقوق بشر بیشترین تکریم را قائل است.

علیرضا قاسمی‌فرزاد” با بیان اینکه کسانی که ضد انسانی‌ترین اقدامات را انجام می‌دهند امروز با کشور ما مبارزه می‌کنند، اظهار داشت: دشمنان به دلیل کینه و عداوتی که با مردم و کشور ما دارند، تلاش می‌کنند در کشور ما اغتشاش ایجاد کنند.

وی به اغتشاشگران و آشوبگران هشدار داد: دشمنان در این خیال هستند که با تحریک اقشار مختلف می‌توانند در بین مردم رخنه کنند، اما آنها خیال باطل دارند چراکه مردم هرگز از مسیر انقلاب فاصله نمی‌گیرند.

استاندار همدان با بیان اینکه امروز انقلاب اسلامی این افتخار را دارد که در آسمان پرفروغ خود هزاران ستاره می‌درخشد که از تلالو خون پاک شهدا است، از هشت هزار شهید استان همدان در راس آنها شهید سردار همدانی، سردار علی چیت‌سازیان، شهید حاجی بابایی، سردار شهید حاج حسن تاجوک، شهیدان سردار حیدری، طالبی، بیات، سلگی و سردار شمسی‌پور و هزاران سردار به خون خفته که خون پاک خود را برای اعتلای این کشور هدیه کردند، یاد کرد که خون مطهر خود را تقدیم این شجره طیبه کرده‌اند.

از جلوه‌های زیبای این همایش برگزاری بخش‌های مختلف آن توسط فرهیختگان از کشورهای مختلف بود که به جرآت می‌توان گفت برای نخستین بار این حرکت منحصر به فرد از سوی برگزارکنندگان همایش رقم خورد، قرائت سرود، دکلمه، قطعه‌های زیبا و هنرمندانه از موسیقی‌های اصیل سنتی فرهیختگان کشورهای اسلامی از جمله حاشیه‌های ماندگار این همایش بود.

از دیگر حاشیه‌های زیبای اختتامیه نخستین همایش نهضت ترجمه و انتشار مفاهیم ارزشی دفاع مقدس، تجلیل فرهیختگانی از کشورهایی همچون عراق، افغانستان، نیجریه و سوریه و پاکستان از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی و حاج بابایی نماینده مردم همدان و فامنین بود که در این آئین لباس سنتی نیجریه و تربت بارگاه امام حسین(ع) از کشور عراق به وزیر علوم اهدا شد.

فرهیختگان از ملیت‌های مختلف در اقدامی زیبا از خانواده‌های معظم شهدای شهید خلبان غلامحسین عروجی، شهید احمد روستایی، شهید رضا ساکی، شهیدان حاج بابایی، شهید محمدحسین سنجری، شهید محمدرضا یوسفی، شهید حمیدرضا دماوندی، شهیده روشنک روحی، شهید جمشید بیات، شهید علی ایمن، شهید محمود اجاق، شهید ترکاشوند و شهید رضا صالحی با لباس‌های سنتی تجلیل کردند.

از دیگر حاشیه‌های این همایش این بود که پدر شهید داریوش (رضا) ساکی پس از دریافت لوح تقدیر و لباس سنتی کشور افغانستان، گفت: لوح خود را به دانشجویانی تقدیم می‌کنم که خداپرست هستند و نه سودجو، تقدیم می‌کنم به کسانی که به جامعه خدمت می‌کنند و به کشور دیگر می‌روند تا علم بیاموزند و برای کشورشان فردی لایق و شایسته باشند.

والدین شهدایی که مورد تجلیل قرار گرفتند، با توجه به بی‌حرمتی‌ها و گستاخی عده‌ای آشوبگر از سوی منافقان و استکبار جهانی علیه جمهوری اسلامی و ملت ایران، لوح تقدیر و هدایای خود را با افتخار به رهبر معظم انقلاب تقدیم کردند که از سوی فرهیختگان کشورهای مختلف و حضار مورد تشویق‌های پی‌درپی قرار گرفتند.

پرواز اندیشه‌ها به ۲۰ کشور جهان/میزبانی شایسته ملایری‌ها از فرهیختگان

در این همایش ۳۵۰ نفر از فرهیختگان ۲۰ کشور جهان با اهدای شاخه گل و بروشوری از ظرفیت‌ها و دستاوردهای دانشگاه ملی ملایر با زبان‌های مختلف مورد در مراسمی ویژه مورد استقبال قرار گرفتند.

در حاشیه این همایش بین‌المللی نمایشگاهی از صنایع دستی شهرستان ملایر دایر شده بود که هنرمندان به صورت زنده در حال اجرای هنرهای زیبایی همچون منبت‌کاری، قلم‌زنی روی مس، مرواربافی و دیگر هنر صنایع دستی بودند که بسیار مورد توجه فرهیختگان قرار گرفت و هر کدام مشغول گرفتن عکس‌های یادگاری بودند.

مراسم در نهایت نظم و انضباط ویژه‌ای برگزار شد و دانشگاه ملی ملایر بارها با میزبانی‌های ملی و بین‌المللی این‌چنینی نشان داد که به خوبی از پس چنین مراسم‌های بزرگی سربلند بیرون می‌آید و مرکز علمی شاخصی برای صادر کردن فرهنگی غنی ایرانی اسلامی و ارزش‌های والای دفاع مقدس و ایثار و شهادت است.

علاوه بر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، “علیرضا مختارپور قهرودی” رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی نیز مهمان این همایش بود و سردار مجیدی فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) همدان، سردار ظفری مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس به عنوان یکی از بانیان برگزاری این همایش، “سلمان اسماعیلی” فرماندار ویژه ملایر، امام جمعه ملایر، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، نمایندگان مردم ملایر در مجلس، جمعی از مدیران کل استانی، مدیران شهرستانی، فرماندهان نظامی و انتظامی و خاتواده‌های معظم شهدا نیز در این همایش حضور داشتند.

پرواز اندیشه‌ها به ۲۰ کشور جهان/میزبانی شایسته ملایری‌ها از فرهیختگان

محوریت این همایش آثار مکتوب حوزه ادبیات پایداری بود و کتاب‌ «حاج جلال» در وصف زندگینامه پدر شهیدان حاجی بابایی، ترجمه کتاب شهید «الکرخ» در وصف شهید «احمد روستایی» و «من رضا هستم» در وصف زندگینامه شهید «داریوش (رضا) ساکی» بود که در این همایش معرفی و رونمایی شد.

همچنین گلزار مطهر شهدای گمنام دانشگاه ملی ملایر قبل از آغاز همایش با حضور مسئولان ارشد کشوری، استانی و شهرستانی غبارروبی و عطرافشانی شد.

این سه کتاب به پنج زبان دنیا عربی، انگلیسی، اردو، کردی سورانی و اسپانیایی تر جمع شده است.

کتاب حاج جلال» توسط “لیلا گودرزیان فرد، «الکرخ» مهدی مصیبی، و «من رضا هستم» توسط لیلا نظری گیلانده نوشته شده است که در این همایش از نویسندگان مترجمان این کتاب‌ها نیز تجلیل به عمل آمد.

اختتامیه نخستین همایش نهضت ترجمه و انتشار مفاهیم ارزشی دفاع مقدس بهترین فضا و بستر برای تبادل فرهنگ‌ها در محیط علمی و آموزشی کشور در شهری با جمعیتی بیش از ۳۰۰ هزار نفر با حدود ۱۶ مرکز علمی و آموزشی بود که فرصتی مغتنم برای فرهیختگان از ۲۰ کشور جهان در همایشی فاخر مهیا شده بود تا گرد هم آمده و با زبان‌ها و فرهنگ‌های متفاوت، بتوانند سفیری فرهنگی برای کشورهای خود باشند.

گرفتن عکس‌های یادگاری از محیط زیبای دانشگاه ملی ملایر با بیش از ۶ هزار دانشجو، پایان بخش این همایش بود که برگ زرین دیگری در تاریخ علمی و فرهنگی شهرستان ملایر ورق خورد و این همایش بین‌المللی با موفقیت و در بستری آرام و در کمال امنیت به کار خود پایان داد.

منبع: ایرنا

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *