اخبار

هویت فرهنگی و زبانی مشترک، زمینه مناسبی برای توسعه تعاملات ایران و تاجیکستان

محمدمهدی اسماعیلی در دیدار با وزیر فرهنگ تاجیکستان که در محل کتابخانه ملی تاجیکستان برگزار شد، گفت: پیشینه دیرینه در حوزه فرهنگ و هویت زبانی مشترک می‌تواند به توسعه تعاملات فرهنگی دو کشور بی انجامد.

محمدمهدی اسماعیلی  در دیدار با زلفیه دولت‌زاده، وزیر فرهنگ تاجیکستان که در محل کتابخانه ملی پایتخت این کشور انجام شد با اشاره به سفر روسای جمهور دو کشور و دیدارهای مختلف در تاجیکستان و تهران در یک‌سال گذشته گفت: خوشبختانه روابط دو کشور وارد دور جدیدی از مناسبات فرهنگی شده است.
 
اسماعیلی همچنین با اشاره به همگرایی دو کشور در حوزه‌های مختلف تاکید کرد: امروز این اراده در هر دو طرف وجود دارد که این روابط گسترش یافته و به رشد و تعالی برسد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در ماه گذشته میزبان هنرمندان تاجیکستانی و وزیر فرهنگ تاجیکستان در تهران، تبریز و شیراز بودیم و امروز بلافاصله شاهد برپایی هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با حضور هنرمندان ایرانی در کشور دوست و برادر تاجیکستان هستیم.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین حال ادامه داد: مصمم هستیم که این ارتباطات را روز به روز گسترش داده و گام‌های رو به جلو برای توسعه روابط برداریم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به افتتاح هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان که عصر دوشنبه(9 آبان‌ماه)، انجام می‌شود، از رونمایی آثار مکتوب شعرای تاجیکی که کتاب‌هایشان در تهران به چاپ رسیده، خبر داد. در برنامه افتتاحیه هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان جمعی از هنرمندان ایرانی به اجرای برنامه های مختلف خواهند پرداخت.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از آمادگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توسعه همکاری‌های همه‌جانبه در حوزه سینما، تئاتر، موسیقی ،هنرهای تجسمی و کتاب خبر داد.
 
وی با اشاره به در پیش بودن برگزاری ویژه برنامه‌های نوروز به‌عنوان یک میراث تاریخی از وزیر فرهنگ تاجیکستان برای حضور در این برنامه دعوت کرد.
 
در ادامه این گفت‌و‌گو وزیر فرهنگ تاجیکستان نیز با اشاره به ارتباطات و تعاملات فرهنگی مناسب دو کشور گفت: خوشبختانه با عزم و اراده روسای محترم جمهور دو کشور امروز شاهد توسعه روابط همه‌جانبه به‌ویژه در حوزه فرهنگ و هنر هستیم.
 
زلفیه دولت‌زاده ضمن  خوش آمد‌گویی و خیر مقدم به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات همراه ابراز امیدواری کرد این دیدارها فضای خوبی را در توسعه روابط مشترک فراهم کند.
 
دولت‌زاده به برپایی هفته فرهنگی تاجیکستان در تهران اشاره کرد و گفت: مطمئن هستیم که همکاری های جدید باعث برداشتن گام‌های رو به جلو در ارتباطات فرهنگی دو کشور خواهد شد.
 
در ادامه این دیدار وزرای فرهنگ دو کشور هدایایی را به رسم یادبود به یکدیگر اعطا کردند.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در راس هیاتی عالی‌رتبه به منظور شرکت در هفته فرهنگی ایران و دیدار و گفتگو با مقامات جمهوری تاجیکستان بامداد امروز دوشنبه وارد شهر دوشنبه پایتخت جمهوری تاجیکستان شد و مورد استقبال معاون وزیر فرهنگ و دیگر مقامات تاجیکستان و محمدتقی صابری سفیر و اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.
 
براساس این گزارش هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از ۸ تا ۱۵ آبان ماه با حضور  بیش از ۵۰ هنرمند عرصه های مختلف فرهنگی و هنری در شهرهای دوشنبه، خجند و باختر تاجیکستان برگزار می‌شود.
 
برپایی هفته فیلم ایران، رونمایی از ۲۴ اثر خوشنویسی، شعرخوانی  شاعران و ادیبان، شاهنامه خوانی و نقالی، هنرنمایی پهلوانان زورخانه‌ای، اجرای موسیقی و هنرنمایی هنرمندان تجسمی و صنایع دستی بخشی از برنامه های هنرمندان ایرانی در قالب این هفته فرهنگی خواهد بود.
 
گفتنی است؛ هفته فرهنگی تاجیکستان نیز مهرماه گذشته در شهرهای تهران، تبریز و شیراز و با حضور هنرمندان تاجیکستانی برگزار شد.

منبع: ایبنا

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *