اخبار, پروندۀ ویژه, نمایشگاه کتاب 1402

هوش مصنوعی رونق‌بخش بازار نشر/ از نیازسنجی مخاطبان تا کمک به عرضه و توزیع کتاب

معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن گفت: اگر بتوانیم از هوش مصنوعی و سامانه‌ها و برنامه‌های طراحی‌شده برای شناسایی مخاطب استفاده کنیم، در بازاریابی و توزیع، به‌کار می‌آید.

 نشست «صنعت نشر و هوش مصنوعی» سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت همزمان با هفتمین روز نمایشگاه با حضور مهمانان بیش از ۳۰ کشور و همچنین حجت الاسلام و المسلمین سیدمجتبی اوصیا، معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن، سید اباذر هاشمی، معاون پژوهش دانشگاه مجازی المصطفی و حجت الاسلام مصطفی نوبخت، مدیر مرکز بین الملل ترجمه و نشر المصطفی، در سرای ملل برگزار شد.

در این نشست مصطفی نوبخت با اشاره به شاخصه‌های اصلی مرکز بین‌الملل ترجمه گفت: مراکز مختلف نشر در کشور‌های مختلف با رویکرد‌های مختلف قابل ارائه هستند‌ و شاخصه اصلی این مرکز، رویکرد بین‌المللی موجود در آثار است. بیش از چهار هزار اثر رویکرد بین‌المللی دارند و دومین شاخصه نیز رعایت مسائل تقریبی است. توجه به نگاه کلیتی و فرهنگ ملل و رعایت مسائل تقریبی از شاخصه‌های اصلی آثاری است که در این مرکز طبع و نشر می‌شود.

اباذر هاشمی، معاون پژوهش دانشگاه مجازی المصطفی، نیز در این نشست گفت: هوش مصنوعی شبیه‌سازی ذهن و هوش انسانی توسط تکنولوژی است. از ۱۰ سال گذشته هوش مصنوعی عبارت پرتکرار دنیای فناوری است. تفاوت هوش مصنوعی با تکنولوژی چیست؟ هوش مصنوعی چه مفهوم جدیدی در دنیا ایجاد می‌کند؟ هوش مصنوعی و تکنولوژی ظرف و مظروف یک واقعیت هستند. اگر صنعت و تکنولوژی به جامعه بشری کمک می‌کرد، یک مشکل داشت و آن اینکه هوشمند و فعال نبود و نمی‌توانست احساس خود را از عملکردش ارائه کند. هوش مصنوعی این احساس را به طور هدفمند ارائه می‌کند.

وی همچنین به ذکر مثالی درباره کتاب‌های الکرونیکی پرداخت و ادامه داد: هوش مصنوعی کتاب را توسط خود خواننده با دستگاه و تکنولوژی می‌خواند؛ بدون آنکه خواننده واقعا کتاب را فیزیکی بخواند. هوش مصنوعی کتاب را با صدای نویسنده کتاب می‌خواند؛ بدون اینکه خواننده حس کند این توسط هوش مصنوعی خوانده شده است.

هاشمی با اشاره به مزایای هوش مصنوعی گفت: توصیه‌های هوشمند و شخصی‌سازی محتوا دو مورد از مزیت‌های آن است. همچنین اطلاعات دریافتی شما از هوش مصنوعی بسیار شبیه به اطلاعاتی است که از یک انسان با احساسات دریافت می‌کنید. امنیت مسئله بعدی است. هوش مصنوعی ایمن‌سازی را برای شخص شما تا حد بالا تضمین می‌کند. تجزیه ‌و تحلیل نیز هوش مصنوعی را با دیگر تکنولوژی‌ها متمایز می‌کند، چراکه تحلیل‌ها با احساس عرضه می‌شوند.

معاون پژوهش دانشگاه مجازی المصطفی در ارتباط میان هوش ‌مصنوعی و صنعت نشر نیز اشاره کرد: یکی از مهم‌ترین صنایع مرتبط با هوش مصنوعی، صنعت نشر است. کاربر به کتابخانه منتقل می‌شود و کتاب را انتخاب می‌کند و پس از چند دقیقه، کتاب به‌صورت فیزیکی به کاربر تحویل داده می‌شود.محتوای پیشرفته و بهره‌وری بهبود‌یافته هوش مصنوعی به شما کمک می‌کند که ضمن ارائه داده‌های‌ درست، مشترکان خود را ارتقا ببخشید و ذهن تحلیل‌گران را در تولید محتوا جهت‌دهی  می‌کند.

هاشمی همچنین تاثیر‌گذاری در فضای تحلیل‌گران را که با تولید محتوای مقاله توسط هوش مصنوعی همراه است، نیز مهم دانست و گفت: پلتفرمی به نام publisher daily ایجاد شده است که وظیفه آن ایجاد محتوا مبتنی بر هوش مصنوعی است. تولید محتوای مقاله توسط خود‌ هوش مصنوعی شکل می‌گیرد و منتشر و توزیع ‌می‌شود.

وی ابزارهای تبدیل متن به گفتار و ابزار API را نیز از دیگر مزیت‌های‌هوش مصنوعی در صنعت نشر دانست و افزود: ابزار API براساس سلیقه مشتری و خواننده، تصاویر را چینش کرده و در فضای نشر توزیع می‌کند.

در ادامه اوصیا، معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن، گفت: هوش مصنوعی را به‌عنوان تهدید صنعت نشر تلقی کرده‌اند. علی‌رغم همه ظرفیت‌ها فقط آن نقاط سیاه دیده می‌شود، در حالی که نکات مثبتی نیز دارد.

وی با اشاره به اهمیت نیازسنجی برای مخاطب افزود: ندانستن نیازهای جامعه یکی از مسائل اصلی است و چون نیازسنجی دقیقی در این حوزه اتفاق نمی‌افتد، مخاطب برای کتاب‌ها نداریم.

اوصیا ادامه داد: هوش مصنوعی می‌تواند عقب‌ماندگی‌های ما را در جامعه برطرف کند و به عرصه‌ تولید کتاب کمک کند. هوش مصنوعی همچنین در بخش پذیرش، ویرایش، بازاریابی و توزیع کمک‌کننده است.

معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ سیره و تمدن از اهمیت شبکه بازاریابی و توزیع در حوزه نشر سخن گفت و افزود: اگر بتوانیم از هوش مصنوعی و سامانه‌ها و برنامه‌های طراحی‌شده برای شناسایی مخاطب استفاده کنیم، در بازاریابی و توزیع به‌کار می‌آید. مالکیت فکری و معنوی آثار نیز از این طریق قابل حل است. همچنین طراحی جلد و جذب مخاطب بنابر تقاضای مشتری نیز از فرصت‌های دیگر است. به‌علاوه، طرح‌های جدیدی را برای جلوگیری از خطاهای انسانی می‌تواند ارائه کند و خسارت‌های احتمالی را کاهش دهد.

وی ادامه داد: توانایی استنتاج بهتر با هوش مصنوعی فراهم است. یکی از مشکلات جدی نشانه‌گذاری و بسته‌بندی مناسب است که هوش مصنوعی به کمک صنعت نشر می‌آید.

اوصیا در پایان گفت: ما غالبا نسبت به پدیده‌های نوظهور موضع‌گیری داریم و جایگاه خودمان را در خطر می‌دانیم؛ در حالی که بعضی از این پدیده‌ها می‌توانند به ما کمک کنند و ظرفیت‌های جدیدی را ایجاد کنند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *