اخبار, نمایشگاه کتاب 1401

نمایشگاه کتاب امسال با استقبال خوبی روبرو خواهد شد

مدیر انتشارات سوره مهر قضاوت درباره همزمانی برگزاری نمایشگاه و فروش آنلاین را دشوار می‌داند اما با توجه به تجربه‌های گذشته فروش حضوری و تجربه غیرحضوری دوسال گذشته که با استقبال خوبی مواجه شد، ناشران امیدوارند همزمانی این دو مورد به پررونق شدن نمایشگاه امسال بیشتر کمک کند.

علی اکبر شیروانی، مدیر انتشارات سوره مهر درباره پیش‌بینی از استقبال مردم از نمایشگاه کتاب بعد از یک وقفه دو ساله، گفت: چند نمایشگاه و رویداد در ماه‌های اخیر شکل گرفت که نشان از استقبال مجدد و حضور چشمگیر مردم داشت. به گمانم نمایشگاه کتاب امسال هم استقبال خوبی داشته باشد. بالاخره اهل کتاب و دوستداران کتاب بعد از دو سال می‌توانند با هم رودررو دیدار کنند که فکر می‌کنم این فرصت را غنیمت بدانند. 


وی با بیان اینکه تعطیلی دو ساله نمایشگاه و شرایط کرونایی تاثیر بسیار زیادی بر فعالیت‌های اهالی حوزه نشر داشت، افزود: اینکه صرفاً از تأثیرات عدم برگزاری نمایشگاه بخواهم چیزی بگویم کار مشکلی است. بالاخره همه جهان در همه وجوهات زندگی‌شان دچار پیشامدی عجیب و غریب بودند و زندگی همه در همه ابعاد متأثر از آن بود. نمایشگاه کتاب یکی از حلقه‌های زنجیره کتاب و کتابخوانی‌ است که طبعاً مثل دیگر حلقه‌های این زنجیره متأثر از بیماری فراگیر بود. زندگی همه ما در این دوسال تغییر شکل‌هایی داد که هنوز تمام نشده و کتاب، کتابخوانی و مطالعه هم قطعه‌ای از زندگی جمعی است. 


شیروانی درباره برگزاری نمایشگاه مجازی در کنار نمایشگاه فیزیکی اظهار داشت: سال‌هاست فروش آنلاین آهسته و پیوسته جایش را باز کرده است. اما فراگیری کرونا به این حرکت آهسته شدت بخشید و تسریع کرد. در کار کتاب که پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد، فروش آنلاین تسهیل دسترسی را به همراه داشت. قضاوت درباره همزمانی برگزاری نمایشگاه و فروش آنلاین دشوار است چون تجربه نشده است. فارغ از این همزمانی، نفس فروش آنلاین ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. 


وی در پایان گفت: در اکثر کشورها جایی متولی و متصدی گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی است. یعنی فارغ از هدایتگری مطالعه به ترویج، تبلیغ و توسعه مطالعه و کتابخوانی می‌پردازد. در ایران هر دوره‌ای و در هر دولتی بخشی به این کار می‌پردازد و گاهی تا مدتی بی‌متصدی می‌ماند. امیدارم ستاد و مرکزی آشکار و روشن پیگیر این کار بشود.


سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir  برگزار می‌شود.

منبع: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *