اخبار

«ناگفته های جنگ 33 روزه» در فهرست برترین های نوزدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس

کتاب «ناگفته‌های جنگ 33 روزه» از تولیدات این مرکز در نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در بخش مقاومت بین‎الملل اسلامی شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کتاب «ناگفته‌های جنگ 33 روزه» از تولیدات این مرکز، در نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، در بخش مقاومت بین‎الملل اسلامی شایسته تقدیر شناخته شد.

«ناگفته‌های جنگ 33 روزه» به قلم علی حسن خلیل، وزیر اسبق دارایی لبنان و عضو هیئت رئیسه جنبش امل نوشته شده و توسط دکتر صفاءالدین تبرائیان به فارسی ترجمه شده است. یکی از نکات برجسته این کتاب، گفتار اختصاصی نبیه برّی، رئیس مجلس لبنان در مقدمه ترجمه فارسی آن است.

مترجم این کتاب یعنی صفاءالدین تبرائیان، خالق سی اثر و ده ها مقاله است و جایزه ادبی جلال آل احمد و سی و یکمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی، از جمله افتخارات وی در حرفه نویسندگی محسوب می شود.

در بخشی از مقدمه مترجم بر کتاب «ناگفته های جنگ 33 روزه» می‌خوانیم: «در این کتاب، بیش از حوزه‌ نظامی، تکاپوی عرصه‌ دیپلماسی مورد توجه واقع شده است؛ موضوعی که کمتر در معدود آثار منتشره درباره‌ جنگ 33 روزه ملاحظه می‌گردد. خواننده در این اثر با مواضع شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی مهم لبنان در خلال جنگ آشنا می‌شود؛ همی راوی اثر رئوس مهم گفتگوی سیاستمداران خارجی با رئیس مجلس لبنان را در اختیارمان قرار می‌دهد. مسئولیت انتقال پیام‌ها، اطلاعات و نامه‌های سیدحسن و نبیه‌ برّی را مشاوران عالی‌رتبه‌ي سیاسی آنان یعنی «خلیلین» (حاج حسین الخلیل و علی حسن الخلیل) برعهده دارند، که در فرصت مناسب و زمان مقتضی و محل مطمئن که هر بار آن را به دلایل امنیتی تغییر می‌دادند، از بام تا شام، در بیروت رد و بدل می‌شد.»

خواننده در این اثر با چگونگی انتقال پیام‌های سرّی میان سیدحسن نصرالله و رئیس مجلس لبنان و متن‌ها و درگیرهای پشت پرده سیاسی میان بازیگران منطقه‌ای آشنا می‌شود و فضای دیپلماتیک پشت جبهه را به خوبی درمی‌یابد.

گفتنی است آئین اختتامیه نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، امروز (چهارشنبه 18 اسفندماه 1400) با معرفی آثار و ناشران برتر، خادم نشر، منتقد برتر، داور منتخب، داور فعال، نویسنده فعال و فعال فرهنگی در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، برگزار شد.

منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *