اخبار

مصمم به رونق کسب و کارهای فرهنگی و صدور محصولات این حوزه هستیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونق بخشی به کسب و کارهای فرهنگی و هنری و رسیدن به مرحله صادرات محصولات فرهنگی را از جمله اولویت‌های این وزارتخانه در دولت مردمی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی، محمد مهدی اسماعیلی روز دوشنبه در نشست نخستین شورای توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی کشور که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، با تبریک و گرامیداشت فرارسیدن سوم خرداد روز آزاد سازی و فتح خرمشهر، با تشریح اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه صنایع فرهنگی با تشکیل ستادی در این وزارتخانه، تشکیل شورای توسعه صادرات محصولات فرهنگی کشور را نوید بخش یک کار مهم و اثر گذار دانست که باجدیت دنبال خواهد شد.

عضو کابینه دولت مردمی در ادامه با اشاره به اینکه موضوع صنایع فرهنگی یکی از ۳۷ سرفصل مهم برنامه تحولی دولت محسوب می شود، اظهارداشت: این مهم به عنوان یکی از برنامه ها و مقرری های دولت مردمی در حال پیگیری و انجام است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه در همه بخش ها، معاونت ها و زیر مجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع توجه و اهتمام ویژه به صنایع فرهنگی مورد تاکید قرار گرفته است، از این مهم به عنوان فرصتی مغتنمی و کم نظیر یاد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درادامه به موضوع کاغذ و برگزاری جلسات مشترک ماهانه با حضور معاون اول رئیس جمهوراشاره کرد وگفت: هدف و سیاست دولت این است که با رسیدن به خودکفایی درتامین کاغذ داخلی، به مرحله ای برسیم که علاوه بر تولید گسترده این کالا بتوانیم حتی نوشت افزار و دیگر محصولات این حوزه را از ایران به اقصی نقاط جهان صادر کنیم.

اسماعیلی در ادامه به نقش بی بدیل رایزنی های فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان حلقه نهایی تمامی امور و فعالیت های انجام گرفته درمعرفی و تبیین محصولات فرهنگی و صنایع این حوزه اشاره کرد و گفت: باید به نقطه‌ای برسیم که این رایزنی ها از گسترش و آموزش زبان فارسی گرفته تا ارائه محصولات فرهنگی را با جدیت دنبال کرده و از اولویت های اصلی کاری خود قرار داده و حتی یکی از شاخصه های ارزیابی عملکرد و اعزام رایزنان در واقع توجه و اهتمام جدی به موارد فوق باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اقدامات و تلاش های صورت گرفته در موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر، تاکید کرد: در حوزه اقتصاد فرهنگ به شدت نیازمند صدور صنایع فرهنگی و محصولات این عرصه به جهان هستیم.

عضو کابینه دولت مردمی به رویکرد دولت مردمی در توسعه تعاملات و روابط با کشورهای همسایه و منطقه اشاره کرد و گفت: موضوعاتی همچون صنایع و محصولات فرهنگی در این تعاملات همواره مورد تاکید است.

اسماعیلی همچنین به سفر اخیر مقامات، وزرای فرهنگ لبنان و قطر به جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: مقرر شده در تمامی تفاهمنامه های دوجانبه و بین المللی موضوع صادرات صنایع و محصولات فرهنگی و هنری همواره مد نظر و لحاظ شود.

رئیس شورای هنر کشور همچنین به سفر اخیر امیر قطر و وزیر فرهنگ این کشور به تهران، امضای تفاهمنامه‌ همکاری و تعاملاتی درباره جام جهانی 2022 اشاره کرد و اظهار داشت: بلافاصله در نهاد ریاست جمهوری ستادی در این خصوص به دستور رئیس جمهور تشکیل و کمیته اطلاع رسانی و فعالیت ها و اقدامات فرهنگی آن به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته شد.

اسماعیلی یادآور شد: شب گذشته وزیر فرهنگ قطر در پیامی اعلام کرد: کشور قطر تمامی امکانات و ظرفیت های فرهنگی و هنری را برای تعاملات بیشتر و هرگونه اقدام و فعالیت فرهنگیف در اخیتار جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد داد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در عین حال یادآورشد: درزمان برگزاری جام جهانی بدون تردید بیشترین انعکاس خبری را خواهیم داشت که باید بتوانیم همزمان با ایام صنایع و محصولات فرهنگی ایران را همزمان با این رویداد بزرگ ورزشی در آن کشور برای همه مخاطبان ارائه و فراهم کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به طرح مسئله لایحه نظام جامع مالکیت معنوی ، گفت: این لایحه را با جدیت در حال پیگیری هستیم و هم اکنون در کمیسیون فرهنگی و در مرحله انجام اصلاحات است که بزودی جمع بندی و نهایی خواهد شد.

در این ادامه این نشست با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از پوستر «اولین رویداد شناسایی و حمایت از ایده‌ها، محصولات و شرکت‌های نوآفرین فرهنگی عرصه بین‌الملل» از سوی وزیر فرهنگ رونمایی ‌شد.

در این نشست مهدی مصطفوی قائم مقام معاونت ارتباطات بین الملل دفتر رهبر معظم انقلاب، حجت الاسلام محمد مهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی اکبر قاضی زاده هاشمی نماینده مجلش شورای اسلامی، بهمنی معاون فرهنگی و بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از دست اندرکاران ونمایندگان فرهنگی دستگاه ها نیز حضور داشتند که به ایراد سخن پرداخته و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

منبع: ایرنا

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *