اخبار

«غربزدگی» جلال نشان‌‌دهنده رویارویی بزرگ تاریخی ماست

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد با اشاره به اینکه در شصتمین سالگرد انتشار «غربزدگی» جلال آل‌احمد هستیم این اثر را نشان‌دهنده رویارویی بزرگ تاریخی ایرانیان دانست که جلال آن را فهمیده و روایت کرده است.

محمدمهدی اسماعیلی در این آیین که امروز (24 دی‌ماه) در تالار وحدت برگزار شد در سخنانی ضمن تبریک فرارسیدن ایام ولادت حضرت فاطمه (س) و میلاد امام خمینی (ره) به فرارسیدن ایام عملیات کربلای 5 اشاره کرد و ضمن قدردانی از تلاش‌های معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیریت خانه کتاب و ادبیات ایران و نیز تمام دست‌اندرکاران برپایی مراسم اختتامیه به طور ویژه از وجیهه سامانی دبیر علمی جشنواره قدردانی کرد و گفت: اینکه دبیر علمی این جایزه یک بانوی مسلمان ایرانی است مایه افتخار است.

وی ادامه داد: در سال نخست پیروزی انقلاب اسلامی 11 نویسنده داشتیم که با معجزه انقلاب به 28 هزار نفر رسیده و امروز مایه خوشبختی است که تعداد زیادی از منتخبین و برگزارکنندگان این جایزه از بانوان هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن ابراز خوشحالی از برگزاری چنین مجالس ادبی عنوان کرد: سال گذشته و دو سال قبل از آن در ایام کرونا قرار داشتیم و مدافعان سلامت تلاش کردند تا ایران سرافراز به موفقیت بزرگی برسند. در ایران تعداد جان باختگان بالا بود و عده‌ای به رخ ما می‌کشیدند که ایران توان کنترل بیماری کرونا را ندارد در حالی که امروز در روزهایی تعداد فوت‌شدگان کرونا در ایران عدد صفر است و در بسیاری از کشورهای پیشرفته آمار فوتی‌ها سه رقمی است که نشان می‌دهد فرزندان ایرانی و پزشکان و پرستاران توانسته‌اند این موفقیت را کسب کنند. این یک داشته بزرگ برای ملت ایران است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه وارد فصل جشنواره‌های بزرگ فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی شده‌ایم اظهار امیدواری کرد که این جشنواره شروع خوب برای ادامه این روند با جشنواره‌های فجر و نمادی از اوج فرهیختگی و نخبگی جوانان ایرانی باشد.

وی به جلال آل احمد نیز اشاره کرد و گفت: نقش جلال در دهه 40 از شگفتی‌هاست. ما امروز در شصتمین سالگرد انتشار کتاب «غربزدگی» او هستیم و این کار بزرگ جلال نشان‌دهنده رویارویی بزرگ تاریخی ملت ماست و جلال یک مسأله مهم را روایت کرده و فهمیده است.

وی تصریح کرد: جلال یک نماد تمدنی ایرانی اسلامی در برابر هجمه با ورود مدرنتیته و تمدن غرب است. اینکه از میان نویسندگان بزرگ انقلاب اسلامی جلال را نماد می‌دانیم صرفا تجلیل شخص وی نیست، بلکه پاسداشت یک مبارزه طولانی با جریان فکری مهاجم است. جلال از پاسداران صیانت از مرزهای هویت اسلامی ایرانی در روزگار غربت این تفکر بود که با شجاعت وارد صحنه شد و امیدواریم هر سال این جایزه با رونق بیشتر دنبال‌کننده این هدف بزرگ جلال باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خرسندی از برگزاری دوره‌های آموزشی آل جلال گفت: ما نیاز به تربیت نویسندگان فعال در این عرصه داریم و امیدواریم با استفاده از نخبگان ادبی بتوانیم این مهم را به ثمر برسانیم.

«غربزدگی» جلال به جوانان دورانش مصونیت بخشید
همچنین در این مراسم غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سخنانی عنوان کرد: زمانی که «غربزدگی» چاپ شد من در آستانه ورود به دانشگاه بودم و این اثر به ما مصونیت در برابر فضایی که در انتظارمان بود بخشید. جلال یکی از افراد جهت‌بخش به زندگی من بود و خوشحالم که امروز نماد نویسندگی پس از انقلاب شده است.

حداد عادل با اشاره به رشد آثار ادبی در دوره انقلاب اسلامی گفت: از پدیدآمدن این همه کتاب خواندنی ادبی در فضای دینی و  انقلابی و ایرانی خوشحالم. 50 و 60 سال پیش دربه‌در دنبال کتاب داستانی بودیم که بخوانیم و معرفی کنیم و در عالم دینی پرداختن به ادبیات در این سبک جدید است و به برکت انقلاب اسلامی می‌بینیم این همه نویسنده خوشفکر فرهنگ خود را بیان می‌کنند.

وی در پایان با اشاره به تعطیلی امروز پایتخت گفت که امروز خود را به مطالعه یکی از نامزدهای نهایی جایزه جلال یعنی کتاب «پاییز آمد» نوشته گلستان جعفریان اختصاص داده است و از پدیدآورندگان این اثر تقدیر کرد.

منبع: ایبنا

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *