اخبار

علاقه‌مند به گسترش همکاری‌های فرهنگی با ایران هستیم

اسلوبدان یانکویچ در دیدار رایزن فرهنگی کشورمان در بلگراد با اشاره به فرهنگ و تمدن کهن ایران بیان کرد: برای گسترش همکاری‌های فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران بسیار علاقه‌مند هستیم.

در راستای تقویت روابط با مؤسسات علمی ـ پژوهشی و فراهم کردن زمینه همکاری‌های مشترک مراکز تحقیقاتی داخلی با مراکز پژوهشی صربستان، امیر پورپزشک، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلگراد ضمن حضور در مؤسسه سیاست و اقتصاد بین‌المللی در بلگراد(IIPE)  با اسلوبدان یانکویچ، رئیس مرکز مطالعات مدیترانه و خاورمیانه و پژوهشگر ارشد این مؤسسه، دیدار و گفت‌وگو کرد.

پورپزشک با اشاره به شرایط پر چالش جهان، بررسی، تبادل آرا و اندیشه‌ها و به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌ها در خصوص روند تحولات جهانی و پاسخ به پرسش‌های اساسی مانند تداوم و یا تغییر نظم کنونی، افول تمدن غربی، ظهور تمدن‌های نوین، جایگاه دین و معنویت در جهان آینده و … را از سوی اندیشمندان دو کشور ضروری دانست.

رایزن فرهنگی کشورمان در بلگراد سه پیشنهاد برگزاری نشست آینده جهان از منظر اندیشمندان صرب و ایرانی، فراهم کردن زمینه ارتباط میان مؤسسات پژوهشی دو کشور و انتشار مقالات استادان و پژوهشگران ایرانی و صرب در نشریات طرفین را داد.

یانکویچ با اشاره به فرهنگ و تمدن کهن ایران گفت: برای فرهنگ و کشور ایران احترام بسیار زیادی قائل هستم. تاکنون دو بار به ایران سفر کردم که آخرین بار آن به سال 2008 به دعوت دفتر مطالعات سیاسی وزارت خارجه برمی‌گردد.

وی افزود: برای گسترش همکاری‌های فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران بسیار علاقه‌مند هستیم.

رئیس مرکز مطالعات مدیترانه و خاورمیانه به تألیف کتب و مقالاتی در خصوص آینده جهان اشاره و اظهار داشت: در کتاب بحران خارمیانه: جنگ بدون صلح که عمده آن به موضوع فلسطین اختصاص دارد، به ایران پرداخته می‌شود.

یانکویچ با استقبال از پیشنهاد رایزن فرهنگی کشورمان مبنی بر برگزاری نشستی با عنوان «آینده جهان از دیدگاه اندیشمندان صرب و ایرانی» گفت: جهان در حال تغییرات دائمی بسیاری است و برگزاری این گونه نشست‌ها از ضروریات جهان امروز است.

نگاهی به فعالیت‌های مؤسسه بین‌المللی سیاست و اقتصاد بین‌المللی در بلگراد

این مؤسسه یکی از قدیمی‌ترین مؤسسات تحقیقاتی در اروپای جنوب شرقی است که در سال 1947 تاسیس شده و به انجام تحقیقات در مورد روابط بین‌الملل با دیدگاه‌های انتقادی و میان رشته‌ای اختصاص دارد.

مؤسسه سیاست و اقتصاد بین‌المللی در بلگراد به تدریج به بزرگترین سازمان تحقیقاتی از این نوع در یوگسلاوی سابق و صربستان امروزی تبدیل شده است و همچنین از شهرت طولانی مدت بین المللی برخوردار است. IIPE  طیف گسترده‌ای از تحقیقات را انجام می‌دهد که تحلیل‌های جدید و نوآورانه در باره سیاست جهانی از آن جمله است.

از بدو تاسیس، همکاری بین‌المللی IIPE بخش بسیار مهمی از فعالیت‌های آن است. ارتباط با بسیاری از مؤسسات تحقیقاتی، دانشگاهی و اتاق‌های فکر در بسیاری از کشورهای جهان، شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی، میزگردها، گفتگوهای دوجانبه، بازدیدهای مطالعاتی، سخنرانی توسط مهمانان برجسته خارجی، شرکت پژوهشگران IIPE در کنفرانس‌های برگزار شده در خارج از کشور، تبادل مقالات و نشریات مطالعاتی بخشی از فعالیت‌های این مؤسسه است.

مقالاتی از اساتید ایرانی شامل معماری ایرانی خاورمیانه، همکاری اقتصادی ایران با کشورهای اروپای شرقی: فضای فوق‌العاده‌ای برای تجارت خارجی و چشم انداز تعاملات بین‌المللی در دنیای چند قطبی پس از کرونا با تاکید بر تمدن ایرانی ـ اسلامی در نشریه این مؤسسه، منتشر شده است.

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *