اخبار

عصرهای کریسکان، روایتی از خاطرات امیر سعیدزاده رزمنده دفاع مقدس

انتشارات سوره مهر کتاب «عصر‌های کریسکان» اثر کیانوش گلزار راغب را در ۲۷۲ صفحه چاپ کرده است.

کتاب «عصر‌های کریسکان»، از سری کتاب‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که سرگذشت امیر سعیدزاده یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس را روایت می‌کند.
سعیدزاده مبارزی است که قبل از انقلاب، از سوی ساواک، وقتی مورد مواخذه قرار می‌گیرد، فرار می‌کند، اسیر کومله می‌شود و از آنجا نیز می‌گریزد. سعیدزاده، خود از رزمندگان منحصربه‌فرد دفاع مقدس است که ۴ سال بعد از جنگ، حزب دموکرات کردستان عراق او را به اسارت درمی‌آورد. این دوران از روز‌های آغازین انقلاب تا سال ۷۴، یعنی یک دوره ۱۵ ساله به درازا می‌کشد.
راوی در این اثر با یک سبک جدید، خاطرات چند روایی را طراحی کرده است. در یک فصل واکنش خانواده‌اش نسبت به این موضوع نشان داده می‌شود و از زبان همسرش همان خاطرات کامل می‌گردد، حوادثی که پیرامون خانواده روی می‌دهد؛ یعنی راوی اصلی خود اطلاع ندارد، اما خانواده کاملاً به تمام جنبه‌ها تسلط دارد. در یک بخش همسر او وارد روایت می‌شود و نقاط ابهام‌آمیز را کامل می‌کند.
راوی اصلی مجدداً در فصلی دیگر به بیان ماجرا می‌پردازد و همسر راوی وارد قصه می‌شود و ادامۀ خاطرات را شرح می‌دهد. راوی دوم رویداد‌های جانبی که برای خانواده اتفاق می‌افتد همچون شهادت دیگر برادران، اسارت پدر، بمباران‌هایی که در شهر رخ می‌دهد را بازگو می‌کند؛ به عبارتی وظیفۀ راوی دوم تکمیل روایت‌های اصلی است.

«عصر‌های کریسکان» از کتاب‌های حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است که متبرک به تقریظ رهبر انقلاب در اسفند ۱۳۹۹ است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *