اخبار

شرکت رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در نشست خبری تلویزیون فیلیپین

مرتضی صبوری رایزن فرهنگی ج.ا.ایران در مانیل بمناسبت چهل و چهارمین سالروز انقلاب اسلامی ایران در برنامه صبحگاهی روز شنبه 29 بهمن تلویزیون ABC فیلیپین با هدف بررسی روابط فرهنگی ایران و فیلیپین شرکت نمود.

در این برنامه تلویزیونی رایزن فرهنگی کشورمان با اشاره به روابط دیرینه ایران و فیلیپین گفت: هر چند رابطه دیپلماتیک ایران و فیلیپین قدمتی تقریبا شصت ساله دارد ولی مردم دو کشور در عمق تاریخ که حداقل آن از قرن سیزدهم میلادی است از طرق گوناگون با هم در تعامل و همکاری بوده اند. صبوری افزود در اوائل انقلاب اسلامی بیش از 3 هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاههای فیلیپین مشغول تحصیل بوده اند و احتمالا همین تعداد از اتباع فیلیپینی در ایران زندگی میکردند. این حضور گسترده که شکل دهنده همکاریهای قوی علمی و دانشگاهی بود منجر به ازدواج بسیاری از اتباع ایرانی با بانوان فیلیپینی شد و نتیجه این پیوندها ، تشکیل جامعه قوی و موثر ایرانی – فیلیپینی در ایران و فیلیپین بود و استحکام هرچه بیشتر روابط دو کشور را شاهد بودیم.

رایزن فرهنگی با توصیف ظرفیتهای متنوع و غنی فرهنگی ، علمی و اقتصادی ایران گفت هر چند از ابتدای انقلاب اسلامی ، مردم ایران تحت دشمنی و فشارهای اقتصادی و تحریم های ظالمانه امریکا هستند ، ولی انقلاب اسلامی مسیر پیشرفت را با سرعت ادامه داد و الان در حوزه های مختلف شاهد دستاوردهای چشمگیری هستیم و این دستاوردها منجر به افزایش ظرفیتهای همکاری با سائر کشورها از جمله فیلیپین شده است و ایران و فیلیپین میتوانند با استفاده از علاقمندی خود و مشترکات فرهنگی خویش مسیر همکاریها را شتاب ببخشند. صبوری تاکید کرد ایران در زمینه گردشگری هم جاذبه های متنوع تاریخی و فرهنگی و هنری دارد و بهره مندی سرزمین بزرگ ایران از نعمت چهارفصل همزمان ، فرصت ارزشمندی فراهم نموده تا گردشگران بتوانند از جاذبه های متنوع طبیعت گردی ایران لذت ببرند. صبوری با اشاره به ترکیب جمعیتی و ادیانی ایران و آزادی اقلیتهای دینی برای فعالیتهای خویش ، افزود رایزنی فرهنگی با همکاری نهادهای ذیربط فیلیپین برنامه های مختلفی نظیر همکاریهای علمی و آموزشی از جمله آموزش زبان فارسی ، و گفتگوهای ادیانی ، همکاری در حوزه زنان ، برگزاری هفته فیلم ، موسیقی ، کتاب و نقاشی و نمایشگاه صنایع دستی و جشنواره غذایی را دنبال نموده و می نماید که بعنوان مثال در چند روز پیش جشنواره غذایی با همکاری رایزنی فرهنگی ایران و چند سفارتخانه خارجی در دانشگاه آدامسون برگزار گردید.

در این برنامه صبحگاهی همچنین رایزن فرهنگی به نکاتی پیرامون ضرورت توجه بیشتر به همکاریهای رسانه ای بین ایران و فیلیپین اشاره نمود و افزود با عنایت به توطئه ایران هراسی که با محوریت رسانه های غربی دنبال میشود ، همکاری مستقیم رسانه های ایران و فیلیپین منجر به دستیابی مردم فیلیپین به اخبار درست و واقعی از ایران می شود. صبوری با تشریح برخی مشکلات اقتصادی که عمدتا ناشی از تحریمهای ناعادلانه امریکا است ، گفت علیرغم وجود برخی مشکلات اقتصادی ، کماکان ایران از نظر گردشگری یکی از ارزانترین کشورهای منطقه است بنابراین با همکاری دو بخش گردشگری ایران و فیلیپین و ایجاد هرچه بیشتر تسهیلات روادیدی ، میتوان رفت و آمد مردم دو کشور به سرزمین یکدیگر را توسعه داد که افزایش این رفت و آمدها موجب افزایش آشنایی و گسترش همکاریهای فرهنگی خواهد شد که خود موجب هموار شدن و ارتقای سائر همکاریها خواهد شد. صبوری پیشنهاد نمود چنانچه رسانه های فیلیپین و گروههای مستندساز سفر و بازدیدی از ایران داشته باشند مطمئنا نقش بسزایی در معرفی واقعیتهای ایران و افزایش سطح همکاریهای دو کشور خواهند داشت و در این زمینه رایزنی فرهنگی سفارت ج.ا. ایران آمادگی پیگیری برای تحقق این مهم را دارا می باشد.

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

https://translationmovement.com/jf7b

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *