اخبار, نمایشگاه کتاب 1401

سردار افشار: جبهه انقلاب باید نهضت ترجمه زین سو را در باب آثار ارزشی راه‌اندازی کند

مسئول معاونت اجتماعی وزارت کشور گفت: باید یک نهضت ترجمه زین سو شکل بگیرد تا آثار ما در باب انقلاب اسلامی و ارزش‌ها و شخصیت‌های آن به زبان‌های زنده ترجمه شوند و در اختیار سایر مردم دنیا قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران توانا، در حاشیه سی و سومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران واقع در مصلی امام خمینی (ره) با سردار علیرضا افشار، رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی، دقایقی هم‌کلام شدیم که مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

سردار افشار در ابتدا گفت: نمایشگاه کتاب امسال پس از دوسال وقفه از استقبال و کیفیت خوبی برخوردار است. حضور گرم و پر شور علاقه‌مندان به کتاب در این نمایشگاه و معرفی و عرضه آثار تازه از سوی ناشران، حقیقتاً نشاط معنوی خوبی را در جامعه ایجاد کرده است. مسأله کتاب و توجه به مطالعه آن از دیر زمان مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و هست. بنابراین؛ این بازه زمانی فرصتی است که از آن به عنوان ابزاری در راستای رشد فرهنگ کشور بالاخص در باب کتاب و کتابخوانی باید استفاده کرد.

وی افزود: محتوای کتاب مهم است؛ کتاب فرهنگ‌ساز است و فرهنگ عمومی ما را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. کتاب داستان و رمان و بالاخص آثار کودک و نوجوان اثرگذاری بسیار بالایی را در بلند مدت بر جامعه می‌گذارند. امسال کتب عرضه شده در این زمینه‌ها خوب بود اما جای کار دارد و باید بیشتر در این باره تلاش کرد.

افشار گفت: پیرو منویات سال گذشته رهبری در باب جهاد تبیین باید گفت، بار عظیمی از مسأله تبیین بر دوش کتب و آثار مکتوب است. با توجه به گستره عظیم تبیین، این عمل حتی در عرصه فراملی نیز باید صورت گیرید. امروزه ارزش‌های انقلاب اسلامی و شخصیت‌های آن را نظیر: شهدا، علما، دانشمندان و… باید به کشورهای همسایه و جهان اسلام، حتی ملل غربی شناساند. در این کشورها شخصیت‌های زیادی هستند که حقیقتاً به مسأله انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن به دیده یک نیاز نگاه می‌کنند. به طور مثال شهید عزیز ما حاج قاسم سلیمانی یک شخصیت جهانی است و خیلی از مردم دنیا به او علاقه‌مندند و این محبت آن‌ها را به این سمت سوق داده که درباره او بدانند و بخوانند، اما متأسفانه معرفی ایشان در کتب و آثار مکتوب به شکل درخور و شایسته صورت نگرفته است. باید از سوی جبهه انقلاب یک نهضت ترجمه زین سو شکل بگیرد تا آثار ما در باب انقلاب اسلامی و ارزش‌ها و شخصیت‌های آن به زبان‌های زنده ترجمه شوند و در اختیار سایر مردم دنیا قرار بگیرند.

وی در ادامه با اشاره به نقش فضای مجازی بر کتاب و کتابخوانی بیان کرد: فضای مجازی برای بحث کتابخوانی کشور، هم تهدید است هم فرصت. تهدید است از آن جهت که با صرف وقت بسیار زیاد در این فضا و پیگیری اخبار زرد و مطالب غیرنافع، عملاً فرصت کتابخوانی را از مردم گرفته است. اما از آن که سو خیل کثیری از مردم ما در این عرصه مجازی حضور دارند، می‌توان از آن به عنوان یک بستری نگاه کرد که فرصت معرفی کتاب و آثار را برای ما فراهم کرده است.

رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه عالی دفاع ملی در مورد بحث قیمت کتاب و افزایش آن گفت: دولت باید برای تسهیل مردم در باب خرید کتاب و مطالعه آن یارانه بپردازد. کمک مالی تنها نباید مربوط به غذای جسمانی مردم شود، نیاز روحی و فکری مردم نیز باید با کمک دولت و پرداخت یارانه از سوی آنان مرتفع و یا تا حدی رفع شود. متاسفانه ما در باب کتاب، ساز و کار مشخص و معینی را برای پرداخت این کمک‌هزینه‌ها نداشته‌ایم. امیدواریم در ادامه با خودکفایی در تولید کاغذ، به عنوان اصلی‌ترین ماده تولید کتاب و کاهش قیمت آن، نگرانی ناشران کتب و خوانندگان آن تا حد بالایی برطرف بشود. سنت نامطلوبی که در جامعه جا افتاده است و دیده می‌شد این است که گویی تنها معرفی کتاب و پرداختن به این یار مهربان تنها منحصر به ایام نمایشگاه است و پس از آن با یک سکوت مطلق در باب کتاب روبه‌رو هستیم.

منبع: فارس

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *