اخبار

«زمین‌های مسلح» آماده انتشار شد/ آیا عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس هم لو رفته بود؟

گلعلی بابایی از انتشار کتاب «زمین‌های مسلح» در آینده نزدیک خبر داد و گفت:‌ با وجود اینکه کتاب در مرحله صفحه‌بندی است اما به نمایشگاه کتاب نمی‌رسد.

گلعلی بابایی، نویسنده، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم از آماده چاپ شدن کتاب «زمین‌های مسلح» خبر داد و گفت: این کتاب هم‌اکنون در مراحل صفحه‌بندی است اما به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌رسد.

وی ادامه داد:‌ «زمین‌های مسلح» پنجمین کتاب مجموعه 10 جلدی حماسه 27 است که اگرچه به عنوان یک مجلد است،‌ اما در حقیقت 10 کتاب از دل آن بیرون می‌آید و  به لحاظ محتوایی بسیار سنگین است.

بابایی گفت:‌ این کتاب 11 فصل دارد که در حدود هزار صفحه به حضور لشکر 27 در عملیات‌های والفجر مقدماتی و والفجر یک یعنی زمستان 61 تا فرودین62 را می‌پردازد. دو عملیات مورد اشاره هم، همان‌طور که می‌دانیم، در زمین‌های به‌شدت مسلح شده فکه جنوبی و شمالی انجام شده‌اند.

وی ادامه داد: این کتاب بر اساس مکالمات بی‌سیم‌ها، بازخوانی جلسات مذاکره فرماندهان، نقشه‌ها و کالک‌های مربوط به عملیات‌ها و گفت‌وگوی اختصاصی با رزمندگان و فرماندهان زنده دوران دفاع‌مقدس نگاشته شده است.

بابایی پیش از این درباره انتخاب عنوان این اثر گفته بود: رزمندگان حاضر در سه عملیات ذکر شده، با زمین‌های پوشیده از سیم‌خاردار و مین‌های متنوع مواجه بودند؛ به همین دلیل آنها بیشتر با این زمین‌ها‌ می‌جنگیدند تا با نیروهای نظامی دشمن. این امر حتی در مکالمات بی‌سیمی فرماندهان دوران دفاع‌ مقدس نیز آشکار است. تدوین  این کتاب براساس اسناد و اطلاعات گردآمده مرتبط با دو عملیات «والفجر مقدماتی» و «والفجر یک» آغاز شده است.

کارنامه عملیاتی لشکر 27 مجموعه‌ای 10 جلدی است که به کوشش حسین بهزاد و گلعلی بابایی آغاز شد و اولین‌کتاب از آن با عنوان «همپای صاعقه»؛ کارنامه عملیاتی لشکر 27 از بدو تشکیل تا پایان فرماندهی احمد متوسلیان بر آن تدوین شده است.

دومین کتاب این مجموعه «ضربت متقابل»؛ با نگاهی به حضور لشکر27 در عملیات رمضان نوشته شده است. همچنین «کوهستان آتش» نیز کتاب پنجم این مجموعه درباره حضور در عملیات‌های والفجر 3، 4 و 5 است و «شراره‌های خورشید» نیز ششمین کتاب این مجموعه درباره حضور در عملیات خیبر است. به این ترتیب، کتاب «زمین‌های مسلح» در حقیقت جلد چهارم این مجموعه را تشکیل می‌دهد. 

در بخشی از کتاب زمین‌­های مسلح آمده است: «به دنبال عدم­‌الفتح عملیات والفجر مقدماتی، فرماندهان عالی جنگ نشست سه روزه‌­ای را از 29 اسفند 1361 تا دوم فروردین 1362 در شهر شوش برگزار کردند. در این سلسله نشست‌­ها که با حضور فرماندهان لشکرها و تیپ‌­های سپاه دنبال شد، حاضرین در جلسه مطالب متنوعی را ارائه دادند. از جمله در بحث لو رفتن عملیات والفجر مقدماتی، غلام­علی رشید؛ معاون عملیات قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص)، ضمن اذعان به این واقعیت که لو رفتن عملیات‌های ما پدیده­‌ای جدیدی نبوده است و حتی عملیات‌های موفقی مثل فتح‌المبین و بیت‌المقدس هم لو رفته بودند، جهت برون‌رفت از وضعیت کنونی، سه پیشنهاد ارائه داد.

وی گفت:«… به این مسئله خوب توجّه داشته باشید؛ عملیات‌های ثامن‌الائمه‌(ع)، طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس هم، لو رفته بودند. من برای شما مدرک می‌آورم. همه اینها مدارک­شان هست. دشمن از 24 تا 48 ساعت قبل می‌دانست چه روزی، چه ساعتی ما می‌خواهیم حمله کنیم و کاملاً آگاه بود و مدارکی را که موجود و ترجمه شده است، خدمتتان می‌دهم تا اطلاع داشته باشید. به هر حال استراتژی و خط کلّی عملیات و ادامه جنگ این است که قبل از هر چیز؛ ما تکلیف داریم که با این شرایط سخت بجنگیم. درست است که دو عامل دشمن در مقایسه با گذشته قوی شده؛ [یعنی هم] جناح ندارد یا کم دارد، هم ایجاد استحکامات کرده که باعث شده نیروی شناسایی ما نتواند [به عمق خطوط او] نفوذ کند. علی‌اَیِّ‌­حالٍ؛ با توجّه به شرایط پیش‌آمده بایستی به‌گونه‌ای عمل کنیم که:

1. با یک حرکت و عملیات وسیع، مرکز دشمن؛ یعنی بغداد را ساقط کنیم، که فعلاً ما توان رزمی [انجام چنین حرکت وسیعی را] نداریم.

٢. با عملیاتی وسیع؛ یکی از نقاط استراتژیک دشمن را که از لحاظ نظامی، ارضی، سیاسی و اقتصادی ارزش داشته باشد، تصرّف کنیم و خواسته‌هایمان را بر دشمن تحمیل کنیم.

٣. تا آماده‌شدن برای عملیات بالا؛ یعنی همین منطقه العماره یا بصره، باید عملیات و جنگ متوقف نشود و عملیات‌های محدود در حد مسلم‌بن‌عقیل(ع) و همین عملیات فعلی را انجام بدهیم و پی‌درپی، تا جبران ناکامی‌های گذشته یعنی رمضان و والفجر [ادامه بدهیم] و البته این عملیات‌های محدود هم، در خط کلی استراتژی هستند و ما مجاز هستیم همه ارتفاعات مسلّط از فکّه تا بمو را تصرّف کنیم؛ چرا که در ارتفاعات به هر حال بهتر از دشت می‌توانیم بجنگیم و در این عملیات‌ها مقداری از نیروهای دشمن هم منهدم می‌شوند و زمین‌های مسلّط را که از لحاظ نظامی هم ارزش دارند، تصرّف می‌کنیم و می‌توانیم اشراف دید و تیر بر زمین داشته باشیم. [حالا] این برادرمان آمده نگاهی به منطقه چنگوله و مهران انداخته، می‌گوید ما می‌رویم 700 اسیر می‌گیریم. خب اسیر گرفتی؛ تازه در منطقه چنگوله، از همین جاده دهلران که حرکت کردی به آن طرف، دشمن روی همین جاده آسفالت، دید دارد. …»

«زمین‌های مسلح» به کوشش حسین بهزاد و گلعلی بابایی از سوی انتشارات 27 بعثت و مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر خواهد شد.

منبع: تسنیم

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *