اخبار

رونمایی از شصتمین تقریظ‌ مقام معظم رهبری/ماجرای نامه خانم کونیکو یامامورا به رهبر انقلاب

مراسم رونمایی از تقریظ رهبری بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» که سرگذشت سبا بابایی تنها مادر شهید ژاپنی را روایت می‌کند، برگزار شد.

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» که سرگذشت سبا بابایی تنها مادر شهید ژاپنی را روایت می‌کند، صبح امروز با حضور آیت‌الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران، حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، جبلی رئیس سازمان صدا و سیما، مرتضی سرهنگی، علیرضا کمره‌ای، حمید حسام نویسنده کتاب، حجت‌الاسلام شیرازی، جمعی از فعالان فرهنگی، جمعی از دانشجویان جامعةالمصطفی، خانواده بانو کونیکو یامامورا و دوستانش، برگزار شد.

رونمایی از شصتمین تقریظ‌ مقام معظم رهبری

ایمان عطارزاده رییس حوزه ریاست دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در این مراسم اظهارداشت: امروز در سیزدهمین مراسم پاسداشت ادبیات مقاومت، شصتمین تقریظ‌ که به صورت رسمی از دفتر حفظ و نشر مقام معظم رهبری بر کتب دفاع مقدس نوشته‌اند، با عنوان کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب»، رونمایی می‌شود.

وی گفت: به برکت تقریظ‌های رهبری، بسیاری از ستارگان گمنامی مثل صیاد شیرازی و خانم بابایی برای نسل جوان شناخته‌تر شده‌اند. هر چند امروز در کنار این مادر شهید نیستیم.

ماجرای نامه خانم کونیو یامامورا به رهبر انقلاب

علیرضا مختارپور رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران نیز در این مراسم دقایقی به سخنرانی پرداخت و گوشه‌ای از مقاله مقام معظم رهبری در خصوص مقام زن را یادآوری کرد.

وی به مناسبت رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب»، با اشاره به بخش‌هایی از مرقومه یادآور شد و گفت:  اسلام را می‌توان در نگاه رهبر اسلام از چند زاویه مقایسه کرد؛ ایشان می‌فرمایند از نظر معنوی و معرفتی تفاوت میان زن و مرد در کسب علوم بشری و معارف الهی وجود ندارد بلکه در بسیاری از زمینه‌های معنوی پیشگامی از آن بانوان است.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: همچنین از نظر سیاسی اجتماعی، زنان همچون مردان در تمامی این حوزه‌ها مسئولیت دارند و حق بیعت زنان به رسمیت شناخته شده است. از نظر اقتصادی حق مالکیت و استقلال اقتصادی، حقی رسمی و تثبیت شده است.

وی ادامه داد‌: از نظر خانوادگی، علاوه بر حق انتخاب همسر، زن در اداره خانواده و تربیت فرزند، زن نقش محوری دارد و ضمن برخورداری از حقوق ویژه، شریک و همراه همسر در زندگی محسوب می‌شود، نه تابع او. دیدگاه اسلام زمانی در نقش زن روشن‌تر می‌شود که دیدگاه غرب، که علی‌رغم تبلیغات ظاهری، نشان دهنده انحطاط فکری است، مطرح می‌شود.

مختارپور در پایان اظهار داشت: خانم کونیو یامامورا در مرداد سال ۱۳۹۱ نامه‌ای با دستخط خود به رهبر انقلاب اسلامی نوشت و خود را قطره از دریای خروشان نهضت اسلامی دانست و پس از ذکر تلاش خود در جهاد فرهنگی و تقدیم فرزندش محمد، به قافله شهدای دفاع مقدس و افتخار حضور در اردوهای جهادی، هدف همه تلاش‌های خود را خادمی برای نهضت امام خمینی(ره) عنوان کرد.

سیری که کونیکو تبدیل به سبا شد، بسیار مهم بود

همچنین حمید حسام نویسنده کتاب مهاجری از سرزمین آفتاب، در خصوص این اثر فرهنگی، گفت‌: هجرت خانم بابایی در این کتاب بیشتر از سایر وجوه او بررسی شده، هر چند کتاب‌ها باید در مورد او نوشت.

وی ادامه داد: کتاب زندگی او، روایت شگفتی‌هاست. شگفتی‌هایی که دو ساحت دارد؛ جغرافیایی، یعنی هجرت از ژاپن به ایران و اعتقادی، گرایش از آیین بودا به مذهب اسلام و شیعه.

حسام افزود: سنگینی مسئولیت من و آقای امیرخانی بیشتر در بخش اعتقادی بود. وقتی قصه از مهاجرت به ایران می‌رسد سراسر ماجراست. از تبعید امام و ماجرای ۱۷ شهریور، که چقدر خانم بابایی احساس مسئولیت می‌کند، تا جایی که فرزندان را راهی جنگ می‌کند.

این نویسنده خاطر نشان کرد: سیر انفسی و چیزی که در درون او انجام شد و از کونیکو تبدیل به سبا شد بسیار مهم بود، که این موضوع با مصاحبت و همراهی با او نتیجه می‌داد، که سرانجام منجر به رابطه مادر و فرزندی شد.

حسام در پایان گفت: خانم بابایی سفیر و یک رسانه فرهنگی بود؛ و پرداختن به چنین زندگی در ۲۰۰ صفحه کتاب واقعا سخت بود. 

پس از سخنرانی حمید حسام، مراسم تقدیر از این نویسنده با حضور خانواده کسانی که او پیش از این کتاب خاطراتشان را روایت کرده، مانند همسر شهید حسین همدانی، همسر شهید چیت‌سازیان و … برگزار شد.

قاب تصویری از حمید حسام در کنار مقام معظم رهبری که امضای آیت‌الله خامنه‌ای روی آن مرقوم شده، به او هدیه شد و نیز انگشتر و چفیه‌ای از حضرت آقا به پاس زحمات همسر این نویسنده، به او داده شد. 

تقدیر از حمید حسام

مادر معنوی که مرشد فقهی ما بود

کاظم آبه فارغ التحصیل رشته کشاورزی از ژاپن و نیز جامعه المصطفی ایران در خصوص مرحوم یامامورا به زبان فارسی و ژاپنی گفت: اینجانب آبه پس از روی آوردن به اسلام، نام کاظم را انتخاب کردم و در ژاپن و ایران یک مادر معنوی پیدا کردم که مرشد فقهی ما بود. او حاجیه خانم کونیکو یامامورا بود.

وی در ادامه افزود: درمورد ایشان باید گفت که او هر لحظه در آغوش خدا تلاش می‌کرد و خدا راه‌های پُرفایده را به او نشان می‌داد. خدا او را در میان محسنین قرار داد. حاجیه خانم یامامورا برای فکر ما و جسم ما و خانواده ما احسان می‌کرد. خدا نیز او را عزیز کرد. در این همایش من و همسرم به عنوان فرزندان معنوی حاجیه خانم یامامورا از تمام تلاش‌های دست‌اندرکار و رهبر دل‌ها تشکر می‌کنیم.

مدیریت فرهنگی ما می‌لنگد که خانم بابایی، یک سلبریتی بزرگ نشد

پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما نیز در این مراسم در سخنرانی خود گفت: کتاب به عنوان نخستین واسطه ماندنی بشر با جهان مادی تاثیر بسیار عمده‌ای در سایر عرصه‌های زندگی بشر دارد.

وی افزود: جهاد و مقاومت و فعالان این عرصه سربازان اصلی این جنگ نرم هستند. خصوصاً آقای حسام که هم نفس شهدای بزرگی بودند و خودشان هم در زمره ایثارگران هستند. خدا به او‌ توفیق داده که این خاطرات را به عرصه قلم بکشد.

رییس سازمان صدا و سیما ادامه داد: سبا یامامورا مادر شهید ژاپنی، برای ما یک اسوه هست و او از جمله کسانی است که مورد انعام خدا قرار گرفته و اگر ما به این قله‌ها توجه نکنیم در وادی ذلالت سلبریتیزم، خواهیم افتاد.

وی خاطرنشان کرد: این مادر شهید، تمام عناصر یک زندگی دراماتیک را در خود دارد. تا جایی که اگر خانم بابایی نبود و یک فیلمنامه نویس داستان زندگی او را تعریف می‌کرد، احتمالاً می‌گفتیم قابل باور نیست و داستان‌سرایی است. حتماً می‌گفتیم این قصه جذابیت ندارد چون افسانه است. اما این مادر شهید نشان داد، این افسانه واقعی است و چه بسیار هستند این قصه‌ها که ما هنوز کشف نکردیم. 

جبلی گفت: خانم بابایی ثابت کرد یک جایی در مدیریت فرهنگی ما لنگیده که او تا به حال به یک سلبریتی بزرگ تبدیل نشده است.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *