اخبار

روح‌‌افزا: «او فاطمه است» برای معرفی یک الگو به زنان جهان ترجمه شود

همسر دانشمند شهید احمد حاتمی با تاکید براینکه دنیای خاموش امروز در حوزه زن نیازمند حضرت زهرا (س) است، گفت: کتاب «او فاطمه (س) است» برای معرفی یک الگو به زنان سراسر جهان ترجمه شود.

آیین رونمایی از کتاب «او فاطمه (س) است» پیرامون سیره اخلاقی حضرت فاطمه (س) نوشته زهره یزدان‌پناه با حضور «فرشته روح‌‌افزا» همسر دانشمند شهید احمد حاتمی و محمود مطهری‌نیا پژوهشگر و استاد دانشگاه در کتابشهر بهارستان برگزار شد.

یزدان‌پناه: مسیر ظهور سخت‌تر می‌شود
در ابتدا، یزدان‌پناه در یکی از روز‌های ماه شعبان پیشنهاد نگارش این کتاب به من شد و من آن را یک فرصت می‌دانم که خداوند از خزانه غیب برایم فرستاد. در زمانه‌ای که بشریت نیاز دارد تا هویت خود را پیدا کند و به فطرت برگردد از منظر‌های مختلف به نوشتن این کتاب نیاز داشتیم. از منظر علمی نیاز به نگارش کتابی ساده و روان داشتیم و از منظر محتوایی گویی خداوند کارگردان خوبی برای بازآفرینی این اثر بود. نگارش کتاب دقیقا در زمانی اتفاق افتاد که ما خلا شناساندن الگویی زنانه داریم. الگوی کاملی که نه تنها الگوی زنان که الگوی کامل بشریت است.

این نویسنده افزود: اگر ما نگاهی به گوشه و کنار جهان بیاندازیم و اگر اخبار را دنبال کنیم متوجه می‌شویم که انگار شیاطین در دنیا دست به دست هم داده‌اند تا انسان‌ها را از مسیر هدایت به مسیر ناکجا‌آباد برسانند. اما در آخر باید ظهوری اتفاق بیا‌فتد، زیرا اساس کائنات بر این استوار است و این مسیر ظهور باید سهل‌تر شود نه سخت‌تر.

یزدان‌پناه با اشاره به نبود الگویی برای بشریت که این مسیر را سهل‌تر کند اظهار کرد: مسیر ظهور هر روز سخت‌تر می‌شود، زیرا هنوز بشریت الگوی کاملی را نمی‌شناسد تا در این مسیر از او پیروی کرده و الگو برداری کند و حضرت زهرا (س) با توجه به نوع زندگی و معارف چه در عبودیت، اجتماع و منزل مصداق بارز بهترین الگو و تبیین‌گر جهادی بودند که این روز‌ها رهبر بر آن تأکید می‌کنند.

این نویسنده که کتاب جدیدش تحت عنوان «اینجا سوریه است؛ صدای زنان راوی جنگ» کاندید جایزه ادبی جلال در بخش مستند نویسی شده است درباره این کتابش هم گفت: این کتاب درباره مقاومت زنان سوریه در بحران جنگ است و من سعی کرده‌ام یک تصویر واقع‌گرایانه از سوریه در زمان جنگ نشان دهم و مقاومت زنان در این بستر خود را نشان دهد و اگر تلاش می‌کردم تصویر مقاومت زنان را فارغ از تصویر کلی از سوریه نشان دهم مثل جزایری جدا افتاده از هم به نظر می‌رسید.

روح‌افزا: ترجمه «او فاطمه است» ضروری است
در ادامه، فرشته روح‌افزا نویسنده و پژوهشگر حوزه زنان و همسر دانشمند شهید احمد حاتمی که تحصیلات خود را در رشته مهندسی در انگلیس سپری کرده است به مقایسه بین زن غربی و زن اسلامی پرداخت و نقش زنان در غرب را تجاری دانست و گفت: زنان در جامعه غربی علم روز را می‌دانند، اما پوشش‌شان به روز نیست واز آنجایی که اکثر آن‌ها سکولار هسنند نمی‌توان با استفاده از روایت و قرآن به آن‌ها پاسخ داد.

وی با اشاره به پژوهشی که درباره زن در اسلام و مقایسه آن با زنان در غرب انجام داده بیان کرد: در کشور‌های غربی نگاه تحقیر آمیزی به زن می‌شود و اولین چیزی که زن در غرب از دست داده خانواده است. آن‌ها با وجود تمایل به برقراری یک زندگی پایدار به دلیل مسیری که جوامع‌شان طی کرده است این امکان را ندارند.

روح‌‌افزا: «او فاطمه (س) است» برای معرفی یک الگو به زنان جهان ترجمه شود

روح‌افزا در ادامه درباره کتاب «او فاطمه است» اظهار کرد: در عصر و زمانی که ما در منجلاب سیاهی گیر کرده‌ایم، مقام رهبری الگوی سومی برای انسان‌ها ارائه کرده است و آن حضرت زهرا (س) است. از اینرو ترجمه این کتاب ضروری به‌نظر می‌رسد.

وی با بیان این نکته که خیلی از انسان‌های دنیا در تاریکی محض به سر می‌برند و با شخصیت‌هایی، چون فاطمه زهرا (س)، آشنا نیستند افزود: حضرت زهرا (س) جایگاهی در عالم دارد که قابل مقایسه با کسی نیست، حتی الگو‌های قرآنی مثل مریم مقدس که بزرگترین زن عفیفه‌ای است که قرآن به آن اشاره می‌کند.

مطهری‌نیا: کتاب جهانی برای معرفی حضرت زهرا (س) نداریم
محمود مطهری‌نیا نویسنده و پژوهشگر سخنران سوم این نشست بود که سخنان خود را با عدم توانایی معلمان و مدرسان در معرفی حضرت فاطمه (س) به نسل جدید آغاز کرد و اظهار کرد: اینکه نتوانستیم حضرت زهرا (س) را به دختران نسل جدیدمان خوب معرفی کنیم به دلیل شخصیت بزرگ و والای آن حضرت بود. زیرا شناخت شخصیتی بزرگ کار آسانی نیست.

وی با اشاره به ارادت سردار سلیمانی به فاطمه زهرا (س) گفت: سردار قاسم سلیمانی بین همه معصومین ارادت خاصی به حضرت زهرا داشت. کسی که فرمانده نظامی ۷ کشور و فرمانده معنوی افراد زیادی بود تمام جرئت و جسارت خود را محصول یک جرعه شناخت نسبت به حضرت زهرا (س) می‌داند؛ بنابراین وقتی کسی بتواند حضرت فاطمه (س) را به خوبی بشناسد نه تنها روی خود که روی تمام دنیا می‌تواند اثر بگذارد.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه ادامه داد: حضرت زهرا (س) ظرفیت الگو شدن برای جهان را دارد و ما حتی یک کتاب با این نگاه که بتوانیم او را به جهان معرفی کنیم نداریم. وقتی زنان مذهبی و افراد دینی جامعه ما اطلاعات چندانی از آن حضرت نداشته باشند چطور می‌خواهند او را به دختران نسل جدیدمان معرفی کنند؟ و وقتی به مخاطب امروز پیامی نرسیده است طبق گفته امام علی (ع)، رفتارشان طبیعی است که نسبت به چیزی که آگاهی ندارند دشمنی کنند.

روح‌‌افزا: «او فاطمه (س) است» برای معرفی یک الگو به زنان جهان ترجمه شود

مطهری‌نیا از نبود کتاب‌های داستانی درباره حضرت فاطمه (س) برای گروه‌های سنی مختلف گله کرد و گفت: بالاترین میزان فروش کتاب‌ها، کتاب‌های داستانی و رمان است و ما چند کتاب داستان یا رمان درباره فاطمه زهرا (س) داریم؟

در پایان کتاب «او فاطمه است» به قلم زهره یزدان‌پناه رونمایی شد.

منبع: دفاع پرس

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *