اخبار

رایزنان فرهنگی در خط مقدم دیپلماسی عمومی هستند/ صادرات فرهنگی ملاک ارزیابی رایزنان

اسماعیلی با اشاره به اینکه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مهمترین و اصلی‌ترین حوزه تعاملات فرهنگی خارج از کشور است، گفت: با توجه به اقدامات اخیر بسیار امیدوارم که بخش‌های مهم سند تحولی این سازمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحقق پیدا کند.

«محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته شنبه اول مرداد در حاشیه نشست صمیمی رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که با حضور مسئولان این وزارتخانه در مجموعه فرهنگی باغ زیبای تهران برگزار شد، حمایت جدی دولت را نویدبخش تحولات بزرگ قلمداد کرد و ضمن امیدواری برای تحول جدی و عمیق در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اظهار داشت: توسعه دیپلماسی عمومی از رویکرد‌های اصلی دولت مردمی است بر همین اساس در اغلب مذاکرات روسای جمهور تفاهم‌نامه فرهنگی به امضا می‌رسد و همه این تفاهم‌نامه‌ها قبل از امضای طرفین باید به تایید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برسد همچنین قرار است تاثیرگذاری این سازمان در شورای عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور پررنگ‌تر از گذشته شود.

وی به انتخاب هوشمندانه رایزنان فرهنگی در دوره جدید فعالیت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اشاره و ابراز کرد: انتخاب بانویی شایسته در مسند رایزن فرهنگی و حضور رایزن اهل سنت در این جایگاه تنها یکی از مصداق‌های سند تحولی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دوره جدید فعالیت است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه رایزنان فرهنگی در خط مقدم دیپلماسی فرهنگی فعالیت دارند بیان کرد: حمایت و رویکرد دولت انقلابی، زمینه تحول عمیق فرهنگی را فراهم کرده، لذا اگر قرار است تحولی اساسی صورت گیرد، در ستاد مرکزی وزارتخانه اتفاق نمی‌افتد بلکه در محل ماموریت سفیران و رایزنان حوزه فرهنگ و هنر رخ خواهد داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مقایسه دستاورد‌های سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه و میزبانی کشورمان از رئیس‌جمهور کشور‌های روسیه و ترکیه پرداخت و تاکید کرد: امروزه عزت ما در سیاست خارجی و دیپلماسی با مدیریت رهبر معظم انقلاب اسلامی در بالاترین سطح خود قرار دارد.

عضو شورای انقلاب فرهنگی، اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی را دارای قابلیت عرضه در مجامع بین‌المللی دانست و افزود: سال‌ها پیش وقتی «امام خمینی (ره)» سخن از صدور انقلاب داشتند برخی برداشت سیاسی کردند درحالی که منظور ایشان حضور فرهنگی بود و امروز به برکت خون شهیدان، حاج قاسم سلیمانی و شهدای عزیز مقاومت جمهوری اسلامی در کشور‌های مختلف در این جایگاه ممتاز قرار داریم.

اسماعیلی با تاکید براینکه در سطح کشور‌های جهان اسلام نظیری برای رقابت با ظرفیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی وجود ندارد، اظهار کرد: با نگاه جهادی و انقلابی باید همه ظرفیت‌های فرهنگی را برای گسترش تفکر انقلاب اسلامی در سطح کشور‌های جهان اسلام و دیگر کشور‌های جهان ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشور‌ها هزینه‌های بسیار سنگینی برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی دارند تاکید کرد: شاید نتوانیم به‌اندازه یک دهم دولت‌های برخی کشور‌ها هزینه صرف کنیم، اما متعلق به یک فرهنگ غنی و تمدن بزرگ هستیم که هر گوشه از آن افتخار بزرگی به شمار می‌رود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح جایگاه سفیران فرهنگی با تاکید بر اینکه رایزنان فرهنگی فضای دیپلماتیک را مورد عنایت قرار دهند، اظهار داشت: از رایزنان فرهنگی توقع داریم در جایگاه یک نیروی جهادی و انقلابی ظاهر شوند، زیرا نیرو‌های جهادی و انقلابی با کاستی‌ها کنار می‌آیند و از هر تهدیدی فرصت می‌سازند از سویی کاستی‌ها و برخی موانع موجب نمی‌شود از حداکثر توان خودشان به نحو کافی استفاده نکنند.

رایزن فرهنگی مامور رساندن پیام نهضت تمدن ساز انقلاب اسلامی

رئیس شورای هنر کشور به تشریح مطالبات رهبر انقلاب از رایزنان فرهنگی پرداخت و با اشاره به اینکه رایزنان فرهنگی را نمی‌توان دیپلمات ساده دانست، افزود: رایزن فرهنگی باید خود را از اهالی فرهنگ و هنر بداند، فراموش نشود رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ماموریت مهم رساندن پیام نهضت جهانی و تمدن‌ساز انقلاب اسلامی را دنبال می‌کند.
اسماعیلی استفاده از همه ظرفیت‌های هنری کشور را دغدغه اصلی رئیس جمهور دانست و ابراز کرد: امروز در داخل کشور مجموعه‌های فرهنگی مناسبی فعالیت دارند که رایزنان فرهنگی می‌توانند با بهره مندی از هم افزایی فعالیت‌ها و اقدامات این مجموعه‌ها برای توسعه صادرات فرهنگی بهترین بهره را ببرند..

صادرات فرهنگی ملاک ارزیابی رایزنان

وی صادرات محصولات فرهنگی را ملاک ارزیابی رایزنان فرهنگی دانست و تصریح کرد: صادرات فرهنگی از ظرفیت بزرگی برخوردار است که یکی از ملاک‌های اصلی آن ارزیابی عملکرد رایزنان فرهنگی در دوره جدید خواهد بود. البته نوع فعالیت فرهنگی در هر کشوری باید متناسب با شرایط طرف مقابل باشد چرا که فعالیت فرهنگی در هر کشوری ظرافت‌های خاص خود دارد که رایزنان فرهنگی باید با توجه به شناخت عمیق خود از فرهنگ دیگر کشور‌ها نسبت به برنامه ریزی و فعالیت‌های خود، مرتبط اقدام کنند.

وزیر فرهنگ از حل مشکلات ارزی و بودجه‌ای برای رایزنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خبر داد و گفت: وضعیت ارزی و اقتصادی کنونی در خصوص اقدامات رایزنان فرهنگی نسبت به سال‌های گذشته از شرایط بهتری برخوردار است، اما به هر حال در عرصه میدان داری از رایزنان فرهنگی انتظار برخورداری روحیه جهادی و انقلابی داریم.

وی توجه ویژه دولت مردمی نسبت به رایزنان فرهنگی را یک فرصت قلمداد کرد و افزود: سیاست و راهبرد اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید مبتنی بر توسعه صادرات فرهنگی است لذا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی باید خود را نماینده کاملی از فعالیت بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قلمداد کند.

اسماعیلی به تشریح ظرفیت‌های وزارت فرهنگ برای تقویت اقدامات رایزنان فرهنگی اشاره کرد و درباره نقش پررنگ معاونت فرهنگی در باب صادرات فرهنگی اظهار کرد: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کتاب و اندیشه، بخش ممتاز فعالیت رایزنان به شمار می‌رود که می‌تواند به پویایی نهضت ترجمه و فعال شدن در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب منجر شود.

وی تعامل رایزنان فرهنگی با نمایندگان وزارت میراث و وزارت آموزش و پرورش را امری ضروری دانست و بیان کرد: مسئولین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رایزنان فرهنگی را به نوعی نماینده خودشان در کشور‌های مختلف می‌دانند همچنین در این زمینه با وزارت آموزش و پرورش نیز ارتباط و تعامل نزدیکی داریم که همه این تعاملات باید از موازی کاری نمایندگان دستگاه‌های مختلف در سایر کشور‌ها جلوگیری کند تا در این خصوص به یک هم افزایی دست پیدا کنیم.

وزیر فرهنگ به انتخاب هوشمندانه رایزنان فرهنگی در دوره جدید اشاره و خاطرنشان کرد: انتخاب بانویی شایسته در مسند رایزن فرهنگی و حضور رایزن اهل سنت در این جایگاه، آغاز سند تحولی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دوره جدید فعالیت اش محسوب می‌شود.

در نشست صمیمی رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که شب گذشته در مجموعه فرهنگی باغ زیبا برگزار شد، پیش از سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونان این وزارتخانه به بیان نقطه نظرات خود در خصوص ظرفیت‌های معاونت‌ها در راستای توسعه فعالیت‌های رایزنان فرهنگی پرداختند.

دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور روز شنبه، اول مرداد ۱۴۰۱با حضور رئیس جمهور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در محل حسینیه الزهرا (س) این سازمان برگزار شد.

همچنین افتتاح نمایشگاه محصولات فرهنگی صادرات محور، زیارت مرقد مطهر امام خمینی (ره) بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی ایران، برگزاری کارگاه‌های مختلف فرهنگی و ماموریت قرارگاهی، برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور مسئولان و رایزنان فرهنگی از جمله برنامه‌های آتی این اجلاس است.

منبع: دفاع پرس

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *