اخبار

جشنی برای هشت‌سالگی «قلک» همراه با رونمایی از نسخه انگلیسی

هشتمین سالگرد تولد ماهنامه قلک خردسالان با حضور شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی ماهنامه قلک، مراسم سالگرد تولد هشت سالگی این ماهنامه با حضور نویسندگان، شاعران، اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و مخاطبان قلک در ساختمان تحریریه این نشریه برگزار شد.

در این مراسم علاوه بر حضور مصطفی رحماندوست، فریدون عموزاده‌خلیلی، سیدغلامرضا کاظمی‌دینان، لاله جعفری، زهرا موسوی، زهرا شاهی، زهرا جلائی‌فر و اعضای تحریریه و همکاران این ماهنامه، مخاطبان کودک قلک از میهمانان ویژه این جشن بودند و اجرا و برگزاری این رویداد برعهده آنان بود.

در ابتدای این مراسم پس از خیر مقدم مجریِ کوچکِ قلک، بهنام تقی‌پور مدیرمسئول این ماهنامه در سخنانی بیان کرد: این یک افتخار بزرگ است برای همه ما که توانستیم این ماهنامه را به ۸سالگی برسانیم به همین دلیل برنامه‌های ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شده که از جمله آن تهیه نسخه انگلیسی و همچنین افزایش تعداد صفحات نسخه فارسی آن است. در این چند سال اخیر با وجود شرایط اقتصادی متزلزل و همچنین شیوع ویروس کرونا که صدمات جبران ناپذیری را به ابعاد مختلف زندگی ما زده‌است، با همت و پشتکار تمام اعضای تیم قلک علاوه بر حفظ و انتشار بدون وقفه آن توانستیم تیراژ آن را هم افزایش دهیم. همچنین با کمک خیرین فرهنگی آن را به دست تمامی بچه‌ها حتی در دورترین نقاط ایران برسانیم.

فقر مطالعه در کودکان بالاست

سپس مصطفی رحماندوست شاعر، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان، با حضور در این مراسم، بیان کرد: امروزه آن قدر فقر مطالعه در کودکان بالاست که من می‌گویم حتی اگر محتوای زرد هم به دست بچه‌‎ها برسد و آن را بخوانند ما باید خوشحال شویم چه رسد به اینکه نشریاتی مانند ماهنامه قلک که پس از سال‌ها تلاش محتواهایی استاندارد و بسیار باکیفیت برای کودکان تولید می‌کند، به دست همه بچه‌ها برسد.

این نویسنده با تاکید بر اهمیت حفظ نشریات و ادامه حیات آن‌ها و همچنین رساندن این نشریه به مخاطبان برون‌مرزی اظهار کرد: می‌دانم حفظ یک نشریه چقدر سخت است و خوشحالم به عنوان کسی که در این سال‌ها در حوزه ادبیات کودک فعالیت کرده، امسال هشتمین سالگرد انتشار آن را در کنار هم جشن می‌گیریم.

رحماندوست در ادامه افزود: با توجه به آنکه نسخه انگلیسی این ماهنامه تهیه شده‌است، پیشنهاد می‌کنم حتما آن را به دست مخاطبان برون‌مرزی و ایرانیان خارج از کشور برسانید، زیرا آن‌ها بسیار مشتاق محتواهایی هستند که حاوی فرهنگ ایرانی باشد، اما به زبان انگلیسی؛ بنابر این، این ماهنامه می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای آن دسته از مخاطبان باشد.

قلک نشریه‌ای بسیار سرگرم کننده است

در ادامه فریدون عموزاده‌خلیلی نویسنده، در سخنانی کوتاه با اشاره به اینکه فعالیت در مطبوعات و تلاش برای ادامه حیات یک نشریه سختی بسیاری دارد، گفت: قلک نشریه‌ای برای گروه سنی خردسالان است که توسط یک نهاد خصوصی منتشر می‌شود و به تولید محتوا در حوزه اقتصاد و سبک زندگی می‌پردازد و همین عاملی است تا سختی کار بیشتر هم شود. جای بسی تقدیر دارد که در این شرایط اقتصادی جامعه، هنوز افرادی هستند که دغدغه دارند و سرمایه‌شان را به بخش‌های فرهنگی اختصاص می‌دهند.

این نویسنده که بنیان‌گذار چندین نشریه مطرح کودک و نوجوان بوده، ادامه داد: قلک نشریه‌ای است که علاوه بر انتقال مفاهیم آموزشی بسیار سرگرم کننده است و خواندن آن برای من به عنوان یک بچه شصت و چند ساله بسیار لذت بخش است. شادی و نشاط و سرزندگی که در قلک وجود دارد مانند خود بچه‌ها بسیار زلال و دوست‌داشتنی است. امیدوارم روزی تولد ۸۰سالگی قلک را جشن بگیریم.

باید دنیای زیبایی برای کودکان بسازیم

سپس لاله جعفری نویسنده و مترجم کودک و نوجوان نیز در سخنان کوتاهی با اشاره به تعطیلی برخی از نشریات بیان کرد: در زمانه‌ای که متاسفانه شاهد تعطیل شدن جریانات خوب در جامعه هستیم، خوشبختانه اینجا جشنی برپا شده که حکایت از اتفاقی ارزشمند دارد و آن هم پایداری و موفقیت یک نشریه باکیفیت برای خردسالان است.

در ادامه این مراسم، معصومه یزدانی، سردبیر ماهنامه قلک در بخش رونمایی از نسخه انگلیسی این نشریه بیان کرد: اگر ماهنامه قلک به این موقعیت رسیده به خاطر حضور تیمی است که تک‌تک بچه‌هایش با دغدغه بسیار فعالیت می‌کنند و این سرمایه بزرگی به حساب می‌آید.

وی درباره تهیه نسخه انگلیسی این ماهنامه نیز توضیح داد: مطالب نشریه قلک به شیوه‌ای تهیه می‌شود که می‌تواند مخاطب گسترده‌تری داشته باشد و کودکان با زبان‌های مختلف با آن ارتباط برقرار خواهند کرد. بدین ترتیب امیدوارم این محتوا بتواند به دست بچه‌ها برسد و از آن بهره‌مند شوند.

سپس سیدغلامرضا کاظمی دینان از پیشکسوتان حوزه ارتباطات و روابط‌عمومی که در این مراسم حضور داشت، گفت: بچه‌ها دلیل لذت زندگی، شادی و سرزندگی برای بزرگترها به ویژه پدربزرگ مادربزرگ‌ها هستند. در مقابل ماهم وظایفی داریم و باید دنیای زیبایی برایشان بسازیم. نباید فکر کنیم کودک هستند و متوجه اتفاقات پیرامون خود نمی‌شوند بلکه آنها گاهی در برخی مسائل بسیار بیشتر از ما می‌فهمند و حتی راه حل ارائه می‌دهند.

وی افزود: بنابر این باید به آنها بها داده و طرف مشورت خود قرار بدهیم. با این کار او می‌آموزد که چگونه باید به شیوه درست موثری ارتباط بگیرد و این چیزی است که در ماهنامه قلک به آن پرداخته می‌شود و سبک زندگی درستی را به کودکانمان می‌آموزد.

در پایان این مراسم نیز پس از بریدن کیک و پذیرایی با مشارکت تمامی کودکان و مخاطبان به عنوان میهمانان اصلی و ویژه این مراسم، یک بازی گروهی با حضور بزرگترها و بچه‌ها در فضای باز ساختمان تحریریه قلک برگزار شد.

لازم به ذکر است، ماهنامه قلک اولین نشریه‌ای است که به صورت تخصصی توجه خود را به آموزش موضوع اقتصاد و مفاهیم اقتصادی و سواد مالی برای گروه سنی ۳ تا ۷سال معطوف کرده و برای رسیدن به این مهم، گروهی از نویسندگان، تصویرسازان و متخصصان روانشناسی کودک و اقتصاددانان کودک فعالیت ‌می‌کنند.

با توجه به موضوع اصلی این نشریه که آموزش مبانی اقتصادی و سبک زندگی است، بچه‌ها همراه با خواندن شعر، داستان و انجام بازی و سرگرمی با مفهوم پس‌انداز، فرآیند تولید محصولات مختلف صنعتی، شناخت کشورها و شیوه‌های معیشتی و واحد پولی، مدیریت دخل و خرج، مطالعه و خواندن اخبار کوتاه و طنز آشنا خواهند شد.

در قلک داستان‌های سریالی، شعرهای موضوعی، بازی‌های مرتبط با موضوع هر شماره وجود دارند که کودکان با خواندن، شنیدن و دیدن تصاویر آن‌ها می‌توانند مطالب جدیدی بیاموزند.

منبع: ایرنا

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *