اخبار, نمایشگاه کتاب 1402

تکلیف میزبان نمایشگاه کتاب بزودی روشن می‌شود

هر سال بر سر انتخاب میزبانی نمایشگاه کتاب تهران مسائلی وجود دارد که باعث می‌شود این موضوع به تأخیر بیفتد، اما همیشه نمایشگاه کتاب تهران ۲ میزبان داشته که باید از بین این دو انتخاب شود که این 2، شهرآفتاب و مصلای امام خمینی(ره) هستند.

هرچه به ایام برگزاری نمایشگاه‌ کتاب تهران نزدیک‌تر می‌شویم، یک مسئله مورد توجه مسئولین و رسانه‌ها قرار می‌گیرد و آن، موضوع میزبان نمایشگاه است.

۲ میزبان نمایشگاه کتاب تهران 

هرساله بر سر انتخاب میزبانی نمایشگاه کتاب تهران مسائلی وجود دارد که باعث می‌شود تا این موضوع به تأخیر بیفتدف اما همیشه نمایشگاه کتاب تهران ۲ میزبان داشته که باید از بین این دو انتخاب شود. این ۲ میزبان نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب و مصلی امام خمینی(ره) تهران هستند. البته تأخیر بر سر انتخاب این میزبان نمایشگاه کتاب بر اساس این ۲ میزبان دلایلی دارد که سعی می‌کنیم در ادامه به این موضوعات بپردازیم.

مصلای امام خمینی(ره) یا شهر آفتاب

نمایشگاه کتاب تهران به ۱۱۵ هزار تا ۱۲۰ هزار مترمربع مسقف نیاز دارد که از میان این دو میزبان نمایشگاه کتاب، شهر آفتاب ۹۵ هزار مترمربع را می‌تواند تأمین کند و برای ناشران کودک و نوجوان و ناشران آموزشی باید در محوطه فضای مسقف ایجاد کند که در سال‌های گذشته که شهر آفتاب میزبان این نمایشگاه بود در خصوص تهویه سالن‌هایی که در فضای بیرونی مسقف شده بودند، امتیاز منفی را کسب کرد.

اما مصلای امام خمینی(ره) می‌تواند این متراژ را در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دهد. البته در این دوره نیز شهر آفتاب قرار شده است به صورت رایگان در اختیار وزارت فرهنگ قرار بگیرد اما میزبانی مصلی، مستلزم پرداخت اجاره است.

یکی از مشکلات نمایشگاه کتاب در مصلای تهران‌، تهویه نامطبوع در سازه‌های موقت و حتی فضای اصلی شبستان بود‌ که امسال در مذاکرات وزارت ارشاد با مسئولان مصلی بر این نکته تأکید شده و مصلی اعلام کرده که سیستم تهویه در تمام فضاهای مسقف به صورت کارآمد نصب خواهد شد.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که فضای الحاقی به بخش کودک که تراس شماره پنج مسجد جامع به شمار می‌رود‌، از ۲ هزار متر سال گذشته به ۹ هزار متر رسیده و کف‌سازی آن نیز به اتمام رسیده است.

احمدوند:‌ شرایط مصلی را برای برگزاری نمایشگاه دقیق‌تر می‌دانیم

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس بازدید از شهر آفتاب می‌گوید: در این بازدید مشخص شد وضعیت شهر آفتاب نسبت به قبل فعال شده و در حال پیشرفت است؛ البته از مصلی هم بازدید داشتیم و شرایط مصلی را برای برگزاری نمایشگاه دقیق‌تر می‌دانیم. وضعیت مصلی نسبت به چند ماه گذشته نیز پیشرفت‌هایی داشته است.

احمدوند ادامه می‌دهد: در نشست اخیر که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه بود، قرار شد با مشورت‌هایی در شورا و صنف، برای انتخاب مکان نمایشگاه کتاب جمع‌بندی نهایی و تصمیم‌گیری شود.

دسترسی راحت‌تر، مخاطب بیشتر

نکته دیگری که در خصوص تفاوت‌های این ۲ وجود دارد، موقعیت جغرافیایی است. مصلای امام خمینی در مرکزیت شهر قرار دارد که می‌توان از ایستگاه‌های مترو‌ی شهید بهشتی و مصلی در خط‌های سه و یک مترو استفاده کرد. اما در سوی دیگر مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب،‌ در عوارضی قم قرار دارد و عملیات اجرای فاز نخست نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب به مساحت ۱۲۰ هکتار شامل یک سالن سه قلو، سالن ملل، ساختمان‌های جنبی و ساختمان‌های اداری و سمینارها، میدان مرکزی و چهار باغ  و … در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ آغاز شد و نهایتاً همزمان با افتتاحیه بیست و نهمین دوره  نمایشگاه بین‏‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت ۹۵ با حضور رئیس جمهور و شهردار پایتخت به بهره‌‌برداری رسید. این بخش شامل سالن‌های نمایشگاه و سالن ملل بود.

البته نزدیک بودن مصلی به مرکز شهر و دسترسی سهل‌تر ناشران به نمایشگاه و حمل و نقل کتاب یکی از دلایلی است که ناشران همواره مصلی را به شهر آفتاب ترجیح داده‌اند.

شهرداری و شورای شهر پا به میدان حمایت شهر آفتاب گذاشتند

تفاوت دیگر، حمایت‌های شهرداری و شورای شهر تهران از نمایشگاه کتاب تهران برای برگزاری‌اش در شهر آفتاب است که می‌تواند در کاهش‌هزینه‌ها کمک‌کننده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد؛ چرا که در شهر آفتاب، هزینه اجاره و نظافت را خود شهرداری پرداخت می‌کند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *