اخبار

ایران و قزاقستان اراده جدی برای تقویت روابط همه جانبه دارند

طالبی‌متین به توسعه روابط ایران و قزاقستان در آینده اظهار امیدواری کرد و گفت: دو کشور اراده جدی برای تقویت روابط همه جانبه دارند.

 کنفرانس بین‌المللی علمی و کاربردی «کشورهای شرقی در زمینه روابط بین‌المللی مدرن: مشکلات و رویکردهای پژوهشی جدید» با مشارکت کشورهای ایران، ترکیه، کره، چین، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان و هند به دو صورت حضوری و برخط در دانشگاه ملی اورسیا کشور قزاقستان برگزار شد.

این کنفرانس به منظور بررسی نظریه و روش‌شناسی مطالعه کشورهای شرقی مدرن، مشکلات منطقه‌ای خاورمیانه، آسیای شرقی، جنوب آسیا و آسیای مرکزی بوده است و طی آن، شرکت‌کنندگان مقالات خود را در خصوص تاریخ، فرهنگ، زبان و ادبیات، اقتصاد و موقعیت اجتماعی کشورهای شرقی ارائه و ایراد سخنرانی کردند.

دومان آیتماگانبتوف، معاون رئیس دانشگاه ملی اوراسیا بر لزوم زندگی مسالمت‌آمیز و مبتنی بر هماهنگی میان کشورهای جهان تأکید کرد و هدف از برگزاری این کنفرانس را بررسی مشکلات و راه‌حل‌های آن در کشورهای منطقه دانست.

علی‌اکبر جوکار، سفیر کشورمان در قزاقستان در سخنانی، دو بحث قدرت و دولت‌ها به عنوان بازیگران قدرت را دو عنصر ثابت در روابط بین‌الملل برشمرد و بر این مطلب افزود که در سه دهه اخیر شاهد انتقال قدرت به سمت شرق بوده‌ایم. کشور چین یکی از بزرگ‌ترین قدرت‌های شرقی و دو کشور هند و برزیل را قدرت‌های نوپا هستند.

وی در همین رابطه، کشور قزاقستان را از حیث آنکه با گذشت سی سال از استقلالش توانسته است به یکی از بازیگران فعال در صحنه بین‌المللی تبدیل شود، که خود نشانی دیگر بر تغییر مرکز قدرت جهان است، مورد تمجید قرار داد.

علی‌اکبر طالبی‌متین، رایزن فرهنگی کشورمان در قزاقستان نیز در ابتدای سخنان خود، با مروری کوتاه بر روابط حسنه و پایدار ایران و قزاقستان از زمان استقلال این کشور تاکنون، به ریشه‌های تاریخی عمیق در روابط فرهنگی دو کشور اشاره کرد و آن را پایه اصلی روابط دوستانه دو کشور دانست و اقدامات گسترده فرهنگی صورت‌گرفته در طی این دوران را به ویژه در یکسال اخیر از نظر گذراند.

وی از جمله این اقدامات را اعزام هیأت‌های گوناگون قزاقستانی به ایران، ترجمه و نشر کتاب «ایران: تاریخ هنر» تألیف حبیب‌الله آیت‌اللهی و رونمایی از آن در ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب اوراسیا 2023، آموزش زبان فارسی و ایران‌شناسی در دانشگاه‌های متعدد پایتخت، برگزاری جشن نوروز در نقاط مختلف پایتخت قزاقستان و موارد متعدد دیگر خواند.

رایزن فرهنگی کشورمان در قزاقستان به توسعه روابط دو کشور در آینده، اظهار امیدواری کرد و بر اراده جدی دو کشور در پیشبرد همه‌جانبه روابط تأکید داشت.

دبیر اول سفارت کره جنوبی نیز که به صورت حضوری در این کنفرانس شرکت کرده بود، کشور کره را در مقایسه با سایر کشورهای آسیایی، کشوری کوچک با منابعی محدود اما در عین حال دارای پیشرفت‌های چشمگیری اقتصادی و صنعتی دانست.

وی در خصوص برگزاری این کنفرانس، آن را به ویژه در موضوع بررسی کشورهای شرقی، امری مهم در توسعه قزاقستان تلقی کرد.

دوکین مسیم‌خان اولی، رئیس انستیتوی شرق‌شناسی دانشگاه از دیگر شرکت‌کنندگان در کنفرانس، به اقدامات انجام‌شده متعددی در این انستیتو از جمله جمع‌آوری اسناد مهم تاریخی و بررسی تحولات اخیر سیاسی و فرهنگی کشورهای شرقی و همچنین، جایگاه خوب آن در پروژه‌های بین‌المللی و کسب رتبه‌های جهانی اشاره کرد.

در پایان این کنفرانس، بان‌لی، رئیس انستیتیوی کنفسیوس نیز همکاری‌های مشترک میان چین و قزاقستان را از جمله تأسیس چهار مرکز قزاقستانی در دانشگاه‌های چین، برگزاری المپیاد زبان قزاقستانی در چین، توسعه مسالمت‌آمیز اصلاحات و امکانات جدید برای همکاری‌های دوجانبه چین و قزاقستان و ایجاد شاهراه مشترک اقتصادی راه ابریشم خاطرنشان کرد.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *