اخبار

آماده هرگونه همکاری در حوزه چاپ و نشر با ایران هستیم

عادل قاژن بای قویتانف در دیدار نماینده فرهنگی کشورمان در آلماتی تأکید کرد: از هرگونه همکاری با جمهوری اسلامی ایران در حوزه چاپ و نشر کتاب دریغ نخواهیم کرد.

مجید آلیگر، سرپرست وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آلماتی با عادل قاژن بای قویتانف، رئیس خانه کتاب آلماتی دیدار و در خصوص حضور ایران در نمایشگاه بین‌المللی جاده بزرگ ابریشم، گفت‌وگو کرد.

عادل قاژن بای قویتانف با تشریح فعالیت‌های خانه کتاب آلماتی گفت: در این مجموعه 5 میلیون کتاب، روزنامه و مجله تک نسخه‌ای نگهداری می‌شود که از این حیث دارای جایگاه ویژه‌ای است.

رئیس خانه کتاب آلماتی اهمیت و پیشرفت‌های صنعت چاپ در قزاقستان را مورد توجه قراد داد و اظهار داشت: از پیشرفت‌ها و توسعه علمی ایران در حوزه‌های مختلف آگاه هستم و در نظر داشتیم طی سال 1399در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کنیم که همه‌گیری کرونا موجب شد این سفر انجام نشود.

وی با بیان اینکه شرکت در این گونه نمایشگاه‌ها به تقویت روابط فرهنگی دو کشور تأثیر می‌گذارد، تصریح کرد: عمده چاپخانه‌ها و ناشرین در قزاقستان تحت نظارت مستقیم و غیرمستقیم خانه کتاب فعالیت می‌کنند، از این رو از هرگونه همکاری با نمایندگی فرهنگی به منظور چاپ و نشر کتاب دریغ نخواهیم کرد.

مجید آلیگر، سرپرست وابستگی فرهنگی کشورمان نیز در ابتدای سخنانش، به تاریخچه و دستاوردهای ایران در حوزه چاپ و نشر اشاره کرد و گفت: در تقویم ایران یک روز به عنوان صنعت ‌چاپ نامگذاری شده است که نشان دهنده اهمیت و جایگاه این صنعت در کشورمان خواهد بود. همچنین، هر ساله نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، میزبان ناشران داخلی و خارجی زیادی از سراسر دنیا است که جدیدترین دستاوردها، محصولات و خدمات خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: چاپ و نشر کتاب در ایران به عنوان یکی از مهمترین ارکان توسعه و گسترش فرهنگ مورد توجه است، چراکه آثار مکتوب از جمله میراث ملموسی است که دانش و تجربیات بشر را از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده است.

آلیگر مطرح کرد: گذشتگان از طریق حکاکی روی سنگ، چاپ روی انواع پوست و کاغذ، بشر را در راه دستیابی به علوم جدید یاری کرده‌اند.

شایان ذکر است، نمایشگاه بین‌المللی جاده بزرگ ابریشم (2 تا 4 آذرماه) در قزاقستان برپا می‌شود.

منبع: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *